"Аутсорсингът" на научно-изследователската дейност ще продължи да набира скорост
Аутсорсингът и изнасянето на дейността към офшорни зони се очаква да продължи да се повишава, въпреки притесненията за известни загуби на контрол върху дейността, сочи проучване на изследователската агенция Еconomist Intelligence Unit.
Разходите и сложността на изследователските процеси стимулират големите компании от всички сектори на икономиката да търсят нови начини за изследователска и развойна дейност, сочи още проучването.
Към момента близо 65% от компаниите са изнесли дори и част от изследователската и научната си дейност извън пределите на страната, като се очаква до три години процентът им да се повиши до 84.
В същото време около 64% от организациите заявяват, че към момента са в процес на "аутсорсване" на част от иновативната си дейност, като и тук процентът се очаква да нарасне до 75 през следващите три години.
На фона на изнасяне на научно-развойната дейност към други страни от гледна точка на разходите за това и по-високата ефективност при търсене на млади и талантливи кадри, специалисти признават, че процесът крие известни рискове.
Според 60% от анкетираните основен проблем при изнасянето на дейността е известна загуба на контрол, докато 44% се опасяват от кражба на интелектуална собственост, което е друг основен проблем при аустсорсването.
Нарастващата конкуренция в световен мащаб, повишаващите се разходи и липсата на качествени кадри карат все по-често компаниите да обръщат погледа си към изнасяне на научно-развойната си дейност към други държави.
Като основни причини за прибягване към аутсорсване, 77% от компаниите посочват повишението на разходите за иновация, докато 82% липсата на подходящи кадри и сложността на процеса.
В същото време близо 70% от научно-изследователските екипи усещат растящ натиск от мениджмънта на компаниите си за съкращаване на разходите.
Като проблем се появява и липсата на достатъчно квалифицирани кадри, което кара компаниите все по-често да поглеждат към други страни.
Растящ източник на иновации са и клиентите на компанията, като изучаването на техните потребности и желания става все по-критично за компаниите. Близо 75% от проучените компании са на мнение, че потребителите се превръщат във все по-важен източник на иновации.
Като най-предпочитана дестинация за аутсорсинг от компаниите се посочва Индия с над 25% от отговорите, следвана от САЩ с малко под 25% и Китай с малко над 15%. Други основни предпочитани дестинации са Канада, Великобритания и Германия.