Модата фондова борса
Над 20 български компании в момента желаят да продадат част от капитала си или да наберат финансов ресурс през фондовата борса. От доскорошен лукс появата на свежи компании за инвестиции има шанс да се превърне в нещо обичайно, защото все повече фирми доброволно решават да се листнат на борсата. А това от своя страна е и алтернатива за инвестиция на спестените средства.
Финансирането чрез борсата е алтернатива на банковите или облигационните заеми. Ако доскоро излизането на борсата беше тема табу за повечето от компаниите, то през последните две години капиталовият пазар се превръща във все по-модерен източник на финансиране и се увеличават фирмите, които излизат на него доброволно. А специалистите чертаят още по-светло бъдеще за този сегмент на борсата.
Статистиката говори много за новата мода в корпоративна България. Само за последната една година няколко големи компании излязоха доброволно на борсата - "Евроинс", Българо-американска кредитна банка, "Монбат" и "Химимпорт" са само няколко примера за наложилата се тенденция.
"Една от основните причини за нарастващия интерес на компаниите към борсата е развитието на капиталовия пазар у нас, коментира Румен Соколов, главен експерт "Привличане на емитенти" в Българската фондова борса. В последните години българската икономика показва стабилни нива на растеж, което се отрази и на пазара на ценни книжа. Стабилността на пазара доведе до увеличаване на интереса към него както от страна на институционални и индивидуални инвеститори, така и от страна на емитенти (компаниите, предлагащи свои ценни книжа за търговия на борсата - бел. ред.)", допълни Соколов.
Kакво предстои
В момента над 20 компании са заявили интерес да станат публични чрез листване на фондовата борса.
Най-близко е първичното публично предлагане на шестата по големина банка в България - Първа инвестиционна банка. Предлагането на акциите й е от 7 до 18 май. Банката ще увеличи капитала си от 100 на 110 млн. лв., а един от настоящите акционери ще предложи още 5 млн. акции и допълнителни 1.5 млн. ценни книжа при висок интерес. Междувременно ще започне и предлагането на Корпоративна търговска банка. За нея ще се наддава на 10 май. Банката предлага 1 млн. акции с номинална стойност 10 лв. на минимална цена от 45 лв. и максимална от 58.50 лв.
В списъка с компаниите, които вече имат намерения за публичност и са направили първи крачки, влизат дружества от различни сектори на икономиката. Интерес има от ИТ, интернет и медийния бизнес - "Специализирани бизнес системи", "Нетинфо", M3 Communications Group, "Българска издателска компания". Очакват се и нови компании от финансовия сектор - Инвестбанк и застрахователните дружества "Лев инс" и "Армеец". Интерес имат и много дружества от различни производствени сектори като месния и хлебния бизнес, дървообработването, производството на изолации и др.
Свеж наплив
Има наплив от свежи компании, смята Мирослав Стоянов, директор "Инвестиционно банкиране" в инвестиционния посредник "Елана трейдинг". Преди години на мода бяха търговите предложения, чрез които мажоритарните собственици изкупуваха акциите на дребните акционери и отново превръщаха компанията в непублична. Една от причините беше, че при промяна в закона тогава над 1000 компании станаха по неволя публични. Сега обаче по срещи се споменава все повече думата излизане на борсата, коментира Стоянов. Според него една от причините е, че капиталовият пазар вече предлага възможности за набирането на достатъчно капитал за компаниите за мащабите на България. Пък и процедурите за това вече не са толкова страшни.
И според Биляна Вълкова, ръководител-отдел "Инвестиционно банкиране" в "Бенчмарк груп", дружествата искат да придобият публичен статут, най-вече за да използват възможностите за финансиране на инвестиционната си програма чрез капиталовия пазар. Излизането на борсата позволява да се подобри ликвидността за акционерите и да се засили фирменият имидж. Не на последно място собствениците на компании искат те да придобият публичен статут, за да кешират част от направената инвестиция, но без да губят контрола върху компанията, допълни Вълкова.
"Присъствието на борсата дава и положителен имидж пред бизнес партньорите и инвеститорите. Освен това пазарът прави и точна и безпристрастна оценка за една компания, улеснява сливанията и вливанията, дава по-широки бизнес възможности. Не на последно място е и ползата от специализираните бизнес медии - вниманието им се насочва първо към новините от публичните компании, което е един вид безплатна реклама за дейността им", коментира Румен Соколов.
Как се става публична компания?
За да се търгуват на борсата, компаниите минават през няколко процедури, които отнемат около половин година - писане на проспект, одобрението му от Комисията за финансов надзор, регистрация на акциите на самата борса. Te трябва да са акционерни дружества.
Има два варианта да се излезе на борсата. Единият е чрез вторично предлагане на акции, а другият е чрез първично предлагане - IPO. При първия вариант мажоритарният собственик на дружеството продава част от своя дял в компанията през борсата, като допуска нови акционери в собствеността.
При първичното предлагане (IPO) се прави увеличение на настоящия капитал. Пускат се нови акции и закупилите ги инвеститори стават акционери. Например, ако едно дружество с капитал от 10 млн. лв. реши да го увеличи до 12 млн. лв., то ще трябва да издаде 2 млн. нови акции, които да предложи на инвеститорите. Ако настоящият собственик не запише от тях (което невинаги е така), то 16% от компанията ще станат собственост на външни инвеститори.
Всички изтъкнати предимства на публичността обаче носят и отговорности със себе си. Според Закона за публично предлагане на ценни книжа компаниите на борсата са задължени да предоставят редовно актуална финансова информация под формата на тримесечни и годишни финансови отчети. При всяко важно събитие като смяна на ръководството, привличане на ново финансиране или смяна на собствеността в най-кратки срокове трябва да се уведомяват Комисията за финансов надзор и борсата, а оттам информацията да стигне до широката публика. Публичните компании свикват общи събрания, като ги оповестяват чрез покани, които се публикуват в Държавен вестник и в два централни всекидневника.
Не малка част от дружествата са заложили на преобразуването си в публична компания и като част от инвестиционната си политика. Такъв например е случаят с инженеринговата компания "Енемона".
"Взехме решението да станем публична компания още преди около две години, като цел за това беше 2007 г.", каза Прокопи Прокопиев, директор "Корпоративна политика" и член на съвета на директорите на компанията. Това беше продиктувано от стратегията за развитието на "Енемона" до 2011 г., допълни той. В групата на инженеринговата компания в момента влиза и "Ломско пиво". Пивоварната не е част от дългосрочната стратегия за развитие на "Енемона" и затова компанията ще използва борсата като начин да оптимизира портфейла си, а именно - да намери стратегически инвеститор за "Ломско пиво". Борсата ще позволи на "Енемона" да получи ясна пазарна оценка на пивоварната, допълни Прокопиев.
Самата Българска фондова борса също прави усилия да привлече нови компании. През последните месеци тя организира две кръгли маси във Варна и Велико Търново заедно с компании и инвестиционни посредници именно с тази цел - привличането на нови емитенти. През юни ще се проведе и трета, в Пловдив. Целта на самата борса е с новите компании да поддържа интереса на инвестиционната общност. Защото по-големият избор дава и по-големи шансове на всеки инвеститор да разнообрази и увеличи шансовете за печалба от спестяванията си.
Потенциални първични или вторични предлагания:
Потенциални първични или вторични предлагания През май: Намерения имат и: Първа инвестиционна банка "Нилана" Корпоративна търговска банка "Меком" "Бурлекс 104" Следват: "София Комерс Кредит Груп" "Чайкафарма" ЗПАД "Армеец" "Специализирани бизнес системи" "Папас олио" "Дървообработване ВТ" "Софарма трейдинг" "Ломско пиво" "Победа" През есента: През април приключиха вече: "Енемона" "Каолин" "Победа" Винарска изба "Тодоров" "Херти" "Унифарм" Първите стъпки през 2006 г. направиха: "Нетинфо" "Хидроизомат" "Химимпорт" Българска издателска компания "Монбат" "Маккап брокерс" "Билборд" Инвестбанк M3 Communications Group "Проуейв" "Лев инс" "Софарма трейдинг"
Автори
profit.bg
dnevnik.bg