Европейският парламент прие с 613 гласа "за", 33 "против" и 51 "въздържали се" на първо четене проектодиректива, която ще въведе общи принципи за определяне на летищните такси на летищата в Общността. Директивата цели прозрачна конкуренция в сектора и предотвратяване на злоупотреба с доминантна позиция на пазара от отделни летища.

Комисията предложи директивата да се прилага за всички летища с годишен трафик над 1 милион пътници или 25 000 тона товари, или за около 150 летища. Европейският парламент обаче ограничи обхвата на директивата - депутатите гласуваха законодателството да важи за летища с годишен трафик над 5 милиона пътници, или трафик, който годишно съответства на повече от 15% от пътниците в държавата членка, в която се намира летището. В момента броят на тези летища в ЕС е 67. Българските летища София, Варна и Бургас са част от списъка.

Проектодирективата гласи, че летищата трябва да спазват общи принципи за предоставяне на информация, пълна прозрачност и събиране на летищните такси. Предлага се създаването на независим регулаторен орган, който да следи за правилното прилагане на законодателството. Този орган ще установява процедура за разрешаване на спорове, възникнали между управляващия орган на летището и авиолиниите относно изменения на равнището или структурата на летищните такси, включително изменения, свързани с качеството на обслужването.

Парламентът прие изменение, според което "органът за управление на летището може да финансира предварително нови инфраструктурни проекти чрез съответно увеличение на летищните такси, при условие че на летищните ползватели е предоставена прозрачна информация относно размера и продължителността на увеличението на летищните такси."

Също така депутатите приеха изменения за определенията за летищни такси, летищните мрежи, нивото на качеството на обслужването, което трябва да се предоставя от управляващия орган на летището в замяна за летищната такса.