Утрояване на приходите от туризъм в България се очаква до 2013 г. Това съобщи заместник-председателят на Държавната агенция по туризъм Станислав Новаков при представянето на националната стратегия за устойчиво развитие на туризма в България за периода 2008-2013 г.

Брутни приходи от 6 милиарда евро от туристически посещения на българи и чужденци през 2013 г. предвижда националната стратегия. Приходите за миналата година се очаква да бъдат изчислени на 2.4 милиарда евро, а прогнозните за 2008 г. - 3 милиарда евро.

За постигането на тези финансови резултати до 2013 г. в стратегията се залага основно на предлагането на продуктите с по-висока добавена стойност, за да се търси привличането на платежоспособни клиенти, разнообразяването на туристическия продукт и от промяната на съотношението в ценообразуването на туристическите пакети, като се предлагат услуги, които генерират по-висока добавена стойност, каза Новаков.

Около 250 милиона евро ще са необходими за постигането на целите на стратегията в рамките на първите пет години. Средства ще се търсят по линия на оперативна програма "Регионално развитие" по приоритет три "Устойчиво развитие на туризма".

Според стратегията, през 2013 г. 60 на сто ще бъде делът на допълнителните услуги, а 40 на сто на основните. За миналата година съотношението е било обратно - 40 на 60 на сто, а прогнозите за тази година са допълнителните услуги да са с дял от 45 на сто, а основните - с 55 на сто.

Стратегията предстои да бъде съгласувана с различни министерства, а после да бъде предложена за одобрение в МС с идеята да стане част от общия национален план за развитие на България.

Стратегията ще бъде обсъдена на заседание на Националния съвет по туризъм на 30 януари. Председателят на агенцията Анелия Крушкова посочи, че документът е необходим и като база за кандидатстване за финансиране по еврофондовете.

Основните проблеми според стратегията пред българския туризъм са свързани с това, че вътрешният туризъм се развива значително по-бавно, а в повечето райони в България не съумяват да създадат качествени туристически продукти. Освен това страната ни е класирана на 56-о място по отношение на инфраструктура, а по отношение на ресурсите за развитие на туризма - на 44-та позиция.

Сред слабите страни на българския туризъм в стратегията са посочени липсата на ясно разпознаваем имидж на България като туристическа дестинация, моноструктурната зависимост от морския туризъм и териториалната диспропорция в развитието на туризма, както и недостатъчно развитата инфраструктура във вътрешността на страната. Друга слабост са недостатъчните икономически стимули за местните и чуждестранни инвеститори в туризма, както и наличието на значителен дял "сива" икономика.

Сред реалните заплахи в стратегията са посочени влошаването на параметрите на околната среда и непредприемането на своевременни мерки за прекратяване на последствията от презастрояването на курортните комплекси.

Националната стратегия залага България да стане позната и предпочитана целогодишно дестинация за български и чуждестранни туристи със запазени културни традиции и уникално съчетание на море и планини. Позиционирането на България като туристическа дестинация трябва да бъде в по-висок клас на световния туристически пазар като качество и като добавена стойност, предвижда още стратегията.