Има ли някой, който никога не е писал името и фамилията си в някоя интернет търсачка? Едва ли! Егоистичен жест? Може би... Но при всички положения полезен жест, пише френското издание Lemonde.fr.

ПО принцип, да даваш мнението си в различни форуми, да купуваш продукти чрез eBay, да гледаш видео чрез Dailymotion, да се регистрираш в сайт за запознанства - са толкова много следи, привидно незначителни, но които изграждат в действителност една "онлайн репутация".

Репутация, образувана не само от доброволно съдействие, което ви прави един индивид на линия, но също и репутация, образувана неволно (това, което казват другите за този индивид), която остава "замразена" за вечността. Ето защо е важно да наблюдаваме елементите на тази репутация, правейки редовни проверки в Google, например, обяснява Стефан Бросар, директор "интерактивни съвети" в "B&B Communication".

Оливие Зара преди 6 месеца се отдаде на създаването на блог, посветен на именно на тази тематика. За този опитен компютърен специалист, предприемач в технологиите Web 2.0 и специалист в управлението на репутацията в интернет, "онлайн идентичността" е също толкова важна, колкото и истинската. И също толкова опасна. В реалния живот е много лесно да избягаш от лошата репутация, сменяйки работата си или местейки се в друг град, където никой не те познава. Но това е много по-сложно в интернет! Дали го искаме или не, нашата репутация в момента е световна и публична. И ако думите се забравят, написаното си остава...

Дали Зара е параноик? В никакъв случай! Ако е вярно, че едно злобно мнение в някой форум по никакъв начин няма да повлияе на личния ви живот, вярно е също, че то може да окаже огромно влияние на вашата професионална репутация. Риск, на който по-голямата част от интернет потребителите не обръщат никакво внимание.

В САЩ например, повече от 80% от хората, които се грижат за подбора на персонал в дадена фирма например, одобряват търсенето чрез интернет, за да съставят добър профил на кандидата.

Вдъхновени от техните събратя отвъд Атлантика, някои френски началници започват също да използват този метод за набиране на персонал чрез интернет. По подобие на Жан-Себастиен Пик, един от директорите в агенцията за подбор на персонал Westpoint, който използва във Facebook метод за "изследване на профила на кандидата, откривайки неговия свят и неговите хобита".

Франсоа Вазиер, директор на международната фирма за подбор на персонал L'Oréal, пък отказва да използва подобни частни характеристики. Според него никой, работещ във фирма за подбор на персонал не бива да използва подобен род информация. Ползването на Google или Facebook в никакъв случай не е използван от L'Oréal, споделя още Франсоа Визер.

За неблагоразумните интернет потребители, които обикновено изпадат в куриозни ситуации, за щастие, съществуват методи, които им позволяват да "обуздаят" своята репутация. "Тези методи са от два типа, обяснява Оливие Зара. Има сайтове, които позволяват развитие на личността, благодарение на значими доказателства, като например Viadeo или LinkedIn, и методи за подреждане на отделните елементи, важни за вашата интернет репутация, като Ziki.

Казано по-ясно, тези сайтове ви помагат лошите следи, които оставяте в интернет пространството, да отиват на втора страница при една проверка в търсачката.

Но, според експертите, най-лошото не е да имате лоша репутация в интернт пространството, ами да нямате никаква репутация! Това показва, че сте личност, която няма какво да каже или която има неща, които се опитва да скрие.