Шпионската война на XXI век
Бизнесът е война. Война за място под слънцето, за увеличаване на мястото на пазара, за технологично лидерство, в това число и за използване на достиженията на конкурентите или за борба с мошениците.
А за да не понася твърде тежки загуби на бойното поле, човечеството е изобретило разузнаването. И бизнесът също използва разузнаване, разузнавачи, шпиони и диверсанти, за да победи.
Бизнес разузнаването все по-често е свързано с интернет. То е необходимо, за да се определи съотношението на силите между конкурентите (а понякога и между партньорите), да се организира стратегия, да се предпази от неочакваната действителност.
В разузнаването също има позволени и непозволени средства, пише в свой анализ в. "Коммерсант".
Кой стои пред мен?
Интернет промени начините на бизнес разузнаване. От публикуваната в мрежата информация може да се получат сведения за това кой стои зад дадена компания, какви бизнес интереси са в основата на учредяването й, има ли конфликти с други компании.
Наистина, в повечето случаи не може да се мине и без намесата на държавни служители, които имат информация за това кой стои зад юридическите лица.
На въпроса доколко това е законно и почтено директорът на Специалната информационна служба на Русия Юрий Адашкевич ясно разграничава какво е конкурентно и бизнес разузнаване и промишлен шпионаж.
"Бизнес разузнаването работи с открити източници и използва "бели", законни методи, а промишленият шпионаж е нещо съвсем различно", казва той. "Съществува мит, че благодарение на интернет, събирането и анализът на информацията може да бъде направен от всеки, но обикновено информацията е твърде много и може да бъде анализирана ефективно само от специалисти".
Така през 2003 г. в Русия се появява "Медиалогия"- компания, специализирана в бизнес разузнаването. Тя работи с 3 хил. руски и около 200 чуждестранни източници, наблюдава блогове и сайтове, анализира и предоставя информация.
В САЩ пазарът на конкурентното разузнаване през 2007 г. е реализирал печалби от 1 млрд. долара. Вече не само големи, но и редица средни компании прибягват до това средство. Прогнозите са, че щатският пазар на услугата ще нарасне десеторно до 2012 г.
При това в САЩ степента на откритост на информацията е много висока. Ако се интересувате, можете да научите чрез интернет от това кой стои зад дадена компания до това колко са сметките й за електроенергия и платени ли са навреме.
В търсене на слабото звено
Днешният шпионин не седи в автомобил зад офиса на някоя компания с бинокъл, не се рови в кофите за боклук в търсене на полезна информация и всъщност, изобщо не иска да го наричат шпионин.
Той предпочита да бъде наричан анализатор, специализиран в областта на конкуренцията. Той знае къде е уязвима дадена компания, какви са слабите й места, как може да бъде атакувана, каква е реалната структура на собствеността.
Анализатор под кодовото име Андрей разказва следния случай: "Компания преговаря за покупката на търговски център в Московска област и се нуждае от информация за възможни нарушения на строителя.
Събрахме имената на ключови служители и при изследване на информацията в интернет се оказа, че главната счетоводителка търси работа.
Извикахме я на интервю и и обяснихме, че се нуждаем от "оптимизация на данъчната тежест", т. е. укриване на данъци. Тя каза, че решава и сега достатъчно ефективно такива въпроси. Това ни насочи накъде да вървим.
Започна разследване, послед дело, а търговският център беше продаден значително по-евтино, отколкото беше реалната цена".
Слабото място може да бъде сътрудник, който използва форуми и чатове, за да се оплаква от шефа и компанията си, като съществуват, разбира се, и значително по-близки до шпионските филми средства.
Едно подобно разследване обаче изисква минимален срок от почти месец.
Бизнес разузнаване. Версия 2.
В интернет съществуват форуми на ентусиасти, които събират каква ли не информация. Например има форум на любители, които следят полети с часовете на излитане и кацане, в чието полезрение влизат и частни полети.
Така американски анализатор предсказа свиването на производството на iPod на Apple. Той е проследил доставки на пристанища в Югоизточна Азия към адреса на компанията и е видял, че то спада.
Държавната машина
Анализът на съвременния шпионаж не би бил пълен, ако не се засегне и традиционният промишлен шпионаж.
Такава е американската система "Ешалон", използвана най-вече срещу европейски компании от щатски и англосаксонски корпорации. Тази система прихваща IP-пакети и търси в тях информация по ключови думи. Тя следи целия трафик и черпи информация от големи принтери, скенери, факсове.
Китай също има силно развита хакерска система за промишлен шпионаж. Китайските хакери успяват да се доберат до редица търговски тайни на чуждестранни компании.