80% от оплакванията на граждани до еврокомисар Кунева са за сметки за ток и парно, услуги на мобилни оператори и самолетни билети. Това каза еврокомисарят за защита на потребителите Меглена Кунева на заседание на комисията по европейски въпроси в Народното събрание.

Тя каза, че оплакванията на гражданите са най-вече в областта на услугите и че трябва да си зададем въпроса как е защитен един потребител, има ли той достатъчно информация.

Често в Европа комисията за защита на потребителя дели един един офис с комисията за защита от конкуренцията, защото работата им е взаимно свързана. 59 % от оплакванията, които пристигат до министъра, са свързани с дяловото разпределение и начина на разпределение на количеството топлоенергия.

Еврокомисарят каза още, че все по-често чужди граждани от ЕС й се оплакват, че получават два пъти по-високи сметки от българските граждани. Кунева каза, че през 2009 г. ще се проведе голяма кампания в областта на защита на потребителя у нас. Навсякъде в Европа има проблеми, но има и много добри практики, които могат да бъдат предложени, много от казусите обаче ще стигнат и до съда.

Еврокомисар Кунева каза, че е необходимо всички въпроси да се дискутират с потребителите, като е помолила регулатора ДКЕВР и енергийните дружества, да се опитат да направят сметките ясни, във всеки един момент за гражданите, каквато е и европейската директива. У нас това не беше гарантирано с тримесечните сметки, допълни тя.

Притеснявам се, че няма и национално признати потребителски организации у нас, които да защитават правата на гражданите, каза още Кунева. Тя обясни, че в Ирландия 24 часа в денонощието можеш да провериш сметките си за ток, топлоенергия и т.н., безплатно, вкл. и ако имаш наемател в апартамента. Сметките там не се надписват и дружествата са вложили много усилия да обяснят на гражданите, какво означава всяка една цифра по тях.

Ако човек не може да разбере сметката си за парно, той няма да разбере и икономическата програма, която неговата държава му предлага, заключи Кунева.

Източник: БГНЕС, Снимка: БГНЕС