Министър-председателят Сергей Станишев отговори на питане на народните представители от парламентарната група „Българска нова демокрация” Ваня Цветкова и Николай Свинаров относно методическото ръководство на Национална агенция „Пътна инфраструктура”.

Пред народните представители премиерът припомни, че по време на втория одит на KPMG бяха проверени проектите, финансирани по програма ИСПА-ЕС – ИСПА Мярка 2001/BG/16/Р/РТ/004 „Строителство на „Автомагистрала Люлин”- Софийски околовръстен път-пътен възел „Даскалово” от км 0+000 до км 19+135.21 и ИСПА Мярка 2006/16/Р/РА/003 „Техническа помощ за подготовка на пътни проекти по направление на общоевропейски транспортни коридори (TEN-T) в България”, като на одиторите бяха представени пълните досиета на проектите, бяха проверени обстойно системите за контрол и процедурите за управление на пътните проекти, финансирани по програма ИСПА.

След извършената проверка одиторите от KPMG не установиха фактически или потенциални нарушения на законодателството и вътрешните правила за работа в Националната агенция „Пътна инфраструктура” по отношение на програма ИСПА. В потвърждение на заключението от предходния одит на KPMG (април-май 2008 г.) мнението на одиторите по отношение на функционирането на системите за вътрешен контрол и управление на проектите по програма ИСПА е положително, премиерът.

С Устройствения правилник на Националната агенция “Пътна инфраструктура”, приет от Министерския съвет през септември т.г., се създава нова дирекция “Оперативен контрол и управление на риска”, като сред задачите на дирекцията е и ограничаването и намаляването на условията и предпоставките, водещи до поява на корупционни практики в дейността на агенцията, посочи министър-председателят.

Относно подготовката на републиканските пътища през зимния сезон 2008 г. и подобряване на техническо-експлоатационните им качества, министър-председателят заяви, че за текущ ремонт както и за безопасността на движение, са изразходвани 178 млн. лв., в т. ч. за повишаване на безопасността и комфорта на пътуване са извършени разходи за 14 млн. лв., които в натурално изражение са, както следва: изкърпени са над 2720 км асфалтови настилки; подобрено е отводняването на 1100 км пътни участъци; отстранени са над 10 000 куб.м земна и скална маса от свлачища; подменени и ремонтирани са повече от 88 650 м предпазни огради; подменени и ремонтирани са 1700 м парапети на мостове; положена е маркировка на 4300 км пътища в размер на 6880 хил. лв.

Премиерът посочи, че предстои определянето на началния срок за въвеждане на зимните дежурства, изработване и съгласуване на оперативните планове за дейността, начина за предаване на информацията за състоянието на пътните настилки при зимни условия и съгласуване на съвместната дейност с фирмите за извършване на зимното поддържане, областните пътни управления, поделенията на КАТ и Гражданска защита, в т.ч. аварийни и бедствени ситуации. През м. октомври ще бъдат проведени регионалните срещи между посочените по-горе страни с цел установяване на наличността от ресурси (материали, машини и персонал), тесни места, провеждане на превантивен и постоянен контрол върху МПС за движение, както и техническата готовност на машини и автомобили на пътно-поддържащите фирми.

Премиерът Сергей Станишев беше категоричен, че не отговаря на истината твърдението, че няма промени в НАПИ като начин на работа. Състоянието на пътищата в България винаги е било тежко, но сега то е по-добро отколкото преди 4 години, подчерта той и допълни, че не приема усилията на специалистите в тази структура да бъдат неглижирани. Финансирането на инфраструктурата е много важен приоритет, а зимната поддръжка е изключително важна тема за българските граждани, посочи министър-председателят.

В заключение той заяви, че принципите на възлагане, изпълнение и контрол при зимното поддържане са идентични за всички участници в тръжните процедури и изпълнители.