Летище София с по-висока категория

Следващата стъпка за развитие на "Летище София" е придобиване на категория 3Б, каквато притежават само 10 летища в Европа. Това заяви министърът на транспорта Петър Мутафчиев в близкото до Пазарджик село Черногорово.
Столичното летище вече притежава категория 3А, което означава, че самолетите могат да кацат при видимост 200 метра в условията на много гъста мъгла. Системата за ”сляпо кацане" получи сертификат от Въздухоплавателната администрация.
Летище София има всички шансове да получи и най-високата категория - 3Б, категоричен е Петър Мутафчиев. 3С засега е само теория, нито едно летище в света не я притежава. Министърът уточни, че в транспортното ведомство са си поставили задачата непрекъснато да подобряват техническите параметри на аеропорта и да осигурят най-добрите възможности за кацане.
Петър Мутафчиев заяви: ”Убеден съм, че след анализите, които ще бъдат направени, компетентните мерки от всяка една институция, от която могат да се вземат, можем да стигнем и до едни по-добри резултати, които да са от порядъка на 80 до 50 метра видимост при мъгла”.
Тези резултати обаче са свързани с много средства, време и нови съоръжения. Сега придобитата категория трябва да се практикува не по-малко от една година. А за да кацат при условията на следващата по-висока категория ръководителите на полети и екипажите трябва на всеки 4 месеца да преминават задължителни курсове и тренажори. Дали това е по силите ни.
Пламен Станчев, изп. директор на “Летище София” ЕАД допълни: “Разликата между условно самолетите, които ще кацнат на 3Б в сравнение с тези, които ще кацнат на 3А по нашата статистика е много малка и е въпрос наистина на финансов анализ от страна на авиокомпаниите и от страна на РВД дали да се пристъпи към въвеждането на тази категория".
При сегашните условия, ако паднат мъгли летище София ще може да приема два пъти повече самолети в сравнение с миналата година. Тогава през ноември заради лошото време се стигна до масово анулиране на полети, а стотици пътници бяха извозвани с автобуси до резервни аеропорти като Пловдив, Варна и Бургас.
Стигна се до парадокса пътниците да разчитат на такситата за придвижване, а те с десетки стояха пред терминалите в очакване на по-дългия курс. И все пак последната дума имат капризите на времето. И лондонското летище Хитроу не можа да им избяга.
Източник: БНТ