"Консолидацията в бизнеса е нормален процес, случващ се на всички пазари в телекомуникационния и кабелния бизнес", коментира Димитър Радев-изпълнителен директор на КейбълТЕЛ в специално интервю за Profit TV.

Основната причина за една такава консолидация е нуждата от инвестиции. Кабелният бизнес стои на пресечната точка на високотехнологичния бизнес, където цикълът на смяната на технологията е кратък, а от друга страна се изисква солидна инфраструктура.

Това прави задължителни и високи капиталовите изисквания към сектора. Консолидацията се предопределя именно поради това и става по линията на външни източници-банково, инвестиционно фондово инвестиране, стоковите пазари.

И от там компаниите - сериозни играчи, имат нужда от постоянен достъп до значителни капитали. Тези източници обаче трябва да се защитават със сериозни оперативни и финансови резултати. Консолидацията насочва вниманието към крайния клиент за повече услуги, за да не мисли той за алтернативни решения.

По отношение на пазарния дял на КейбълТЕЛ след сливането с Евроком, Димитър Радев коментира, че е изключително трудно е той да се фиксира поради динамичността и непрозрачността на пазара.

Според изследване публикувано в медиите наскоро България е на трето място сред новите страни членки на ЕС по проникване на широколентов интернет. По последни данни има над 50% проникване на този достъп до домакинствата, което ни поставя само след Словения и Хърватсия сред новите страни членки на ЕС. За сравнение страната ни е далеч пред Гърция, където пенетрацията е едва 35%.

Според официалната статистика обаче достъпът е едва 25%. Пазарът е непрозрачен и е трудно да се говори за фиксиран пазарен дял, допълни още Радев. КейбълТЕЛ обаче ще бъде един от водещите играчи.

Има настъпващи играчи на пазара от страна на сателитните платформи, интернет играчите и традиционните телекоми, които също се насочват към пазара с неговата либерализация. Става конвергенция, при която телекоми се насочват към видео-услуги и обратното - кабелни оператори предлагат гласови услуги.

Основният приоритет на КейбълТЕЛ е да се предложи най-доброто съотношение качество-цена на един пазар, доминиран от ниско качество и сериозна ценова конкуренция.

Множество малки играчи се опитват да оцеляват, което поражда напрежение върху ценовите нива. България със сигурност е най-евтиният пазар за достъп до интернет и платена телевизия.

Това предопределя и ниското качество на услугите. Целите на КейбълТЕЛ е да се повишава качеството, като в същото време да се поддържат адекватни цени съобразени с покупателната способност на българите.

По отношение на евентуалното листване на компанията и набиране на капитал от борсата Радев заяви, че това на този етап може би това не е най-доброто за компанията. Основни причина е непрозрачната и агресивна среда в съчетание с факта, че борсата ни е относително малка по отношение на обемите и разбирането за дългосрочната стойност на компаниите.

С набирането на достатъчно критична маса на пазара в България и региона може да се гледа обаче и в тази посока в определен момент, заключи Радев.

В рамките на платената телевизия цифровизирането ще приключи далеч преди 2012 година, което е заложеният за това срок. За съжаление обаче това най-вероятно няма да се случи при останалите сегменти, смята Радев.

Въпреки декларациите, че България няма да е засегната от финансовата криза, тя се усеща вече на чисто потребителско ниво. Основното направление е по отношение на ограничените възможности за кредитиране, особено през последните две-три седмици.

Кредитите бяха двигателя на потреблението през последните две три години. При всички положения затягането на банковата и кредитната среда неиминуемо ще окаже въздействие, което обаче се очаква слабо да засегне кабелния бизнес.