Toyota с първи спад в продажбите от 2001 г. насам

Вторият най-голям автомобилопроизводител в света Toyota Motor Corp. отчете спад в продажбите си за третото тримесечие за първи път от седем години, след като финансовата криза ограничи търсенето на автомобили в световен мащаб, информира Bloomberg. Междувременно акциите на компанията се обезцениха. Най-големият автопроизводител в света General Motors Corp. пък ще публикува резултатите си за третото тримесечие на 29 октомври.
Toyota е продала около 2.236 млн. автомобила в световен мащаб за трите месеца приключили на 30 септември, което представлява спад от 4.3% в сравнение с 2.336-те млн. автомобила продадени за същия период на миналата година.
Търсенето на автомобили в САЩ е паднало през миналия месец с най-много от 17 години, принуждавайки Toyota да предлага безлихвени заеми и да се присъедини към GM, Ford Motor Co. и Honda Motor Co. в намаляването на производството. Спадът в продажбите в Европа и Япония заличават ръста в Китай.
Акциите на Toyota губеха 5.6% от стойността си днес и се търгуваха на цена от 3 240 йени към 2:19 часа в Токио. Индексът Nikkei 225 губеше 7.7%.
В данните на Toyota се включват продажбите на подразделенията й Daihatsu Motor Co. и Hino Motors Ltd. За първите девет месеца на годината Toyota е продала 7.051 млн. автомобила, което е с 1 000 повече от същия период на предходната година.
Toyota водеше по продажби на GM с 278 000 автомобила след първите шест месеца на годината. Миналата година GM изоставаше в първото тримесечие и намали разликата във второто, преди да изпревари с 3 100 броя Toyota по продажби за годината.
Купувачите вече избягват SUV-тата, вановете и пикапите, които съставляват по-голяма част от продажбите на GM, които в момента се борят с ограниченото отпускане на кредити и загубата на работни места, способни да намалят търсенето още повече. Продажбите на Toyota в САЩ падат с 18%, до 553 217 автомобила през третото тримесечие, в сравнение със спад от 20% за GM.
В резултат на това Toyota намали производството на пикапите Tundra и на SUV-тата Sequoia в САЩ. Компанията също така предлагаше безлихвени заеми за 11 от моделите си, между които бяха Camry и Corolla.
Световната кредитна криза заплашва да свали продажбите в САЩ до 27-годишен минимум през 2009 г. Кризата също така води до консолидация в автомобилната индустрия. GM води преговори за сливане със собственика на Chrysler Cerberus Capital Management LP. Ford обмисля продажбата на 33.4-процентния си дял в Mazda Motor Corp.
За годината продажбите в САЩ са намалели с 13% и могат да паднат до 13.6 млн. от 16.1 млн. миналата година според J.D. Power & Associates. Годишните продажби на автомобили в САЩ възлизат средно на 16.8 млн. на година от началото на това десетилетие.
Европейските конкуренти Daimler AG, Fiat SpA и Renault SA намалиха прогнозите си за печалба поради забавянето на световната икономика. Общо 12.9 млн. автомобила ще бъдат продадени в Западна Европа следващата година, което ще е най-ниското ниво от 1996 г. според Global Insight.