Н. Неделчев: Големият печеливш от кризата ще е интернет

Няма генерална рецепта за това какво ще направят компаниите по време на криза с рекламните си бюджети, коментира в интервю за Profit TV президентът на Publicis Marc Group Николай Неделчев.
Примерите от Америка сочат, че по време на рецесия компании, които инвестират в реклама, са тези, които печелят най-бързо пазарен дял при съживяването на икономиката. „Това го правят компаниите с дългосрочна визия, със стратегия и кураж", допълни още Неделчев.
„В България обаче не може да се каже как точно ще реагират компаниите. Има клиенти, които плануват увеличение за следващата година, други се оглеждат, но такива, които да намаляват своите бюджети, все още няма", коментира изпълнителният директор на една от най-големите компании за маркетинг комуникации у нас. В състава на групата Publicis Marc Group има десет компании, като всяка една е специализирана в отделна област на маркетинг комуникацията.
По отношение на комуникационни инвестиции на глава от население разходите у нас са в пъти по-ниски от други страни от ЦИЕ, като Полша и Унгария. Ако у нас се харчат 60 евро на година на глава от населението, то в Унгария тази цифра е 250 евро, посочи Неделчев.
Не се изключва възможността обаче по-незрели маркетингови специалисти, или компании без ясна визия, да намалят рекламните си инвестиции.
Досега маркетинг пазара растеше с 25-30% годишно, като, в резултат на кризата, е възможно да станем свидетели на един по-умерен ръст от 15-20% през следващата година. Ръст обаче се очаква да има, прогнозира експертът.
Това, което се вижда и е факт, е обясняването в медиите, че в период на криза тези, които инвестират, са големите печеливши.
В момента обаче се наблюдава тенденция на преместване на фокуса на инвестициите по отношение на маркетинговите канали към интернет и брандирания контент - неща, които са встрани от основния поток на реката на телевизия, радио, преса. Големият печеливш ще са интернет медиите от това пренасочване, коментира Неделчев.
Всяка една криза означава две неща - заплаха и възможности. Заплаха е, защото те кара да излезеш от стандартното мислене, а възможност - защото има много канали, които са недооценени или все още не са използвани - поради една или друга причина. Интернет е именно такъв канал, а цифровите медии ще са печелившите от кризата, заяви той.