Европейският съюз одобри днес проект за нови правила, според които авиокомпаниите ще бъдат принудени да участват в програмата за намаляване на вредните емисии, предизвикващи парников ефект, съобщи Асошиейтед прес.

В конкретни цифри това означава, че след 1 януари 2012 г. авиокомпаниите трябва да намалят нивото на вредните емисии до 97 на сто от нивото през 2005 г. През периода от 2012 до 2020 г. се предвижда допълнително намаление до 95 на сто в сравнение с 2005 г.

Тази новина несъмнено ще разгневи авиационната промишленост, която и без това едва се справя с последиците от поскъпването на самолетните горива, посочват АП и Франс прес.

Решението бе одобрено единодушно от вътрешните министри на ЕС на срещата им в Люксембург.

То означава, че всички авиокомпании, които извършват полети над територията на страните членки, ще бъдат принудени от 2012 г. да заплащат 15 на сто от разрешените им количества вредни емисии. Авиопревозвачите ще бъдат принудени да купуват разрешителни за по-големи обеми, ако искат да поддържат повече на брой полети или полети на големи разстояния.

САЩ остро разкритикуваха новите правила, като се обосноваха с аргумента, че ЕС няма право да принуждава американските авиокомпании, които извършват полети до Европа, да участват в програмата. Според Вашингтон решението на ЕС нарушава международното право, регулиращо въздухоплаването.

Против решението се обявяват и някои страни от Източна Европа, посочва АП, тъй като въвеждането на технологии с ниско ниво на вредните емисии изисква сериозни инвестиции в момент когато тези страни трябва да се справят с икономическата криза.

Според оценки на експерти, новите изисквания на ЕС ще струват на авиокомпаниите общо около 4 млрд. евро на година.

Европейският парламент вече одобри проекта за нови правила на ЕС, а отделните страни членки трябва да ги въведат новите още през следващата година, посочва АП.

Източник: БТА