През 2009 г. с държавни заеми и гаранции до 874.48 млн. евро ще стартира реализирането на 5 проекта, решиха днес министрите. Правителството реши два от тях да бъдат финансирани с държавни заеми - до 46.96 млн. евро, а три ще са подкрепени с държавна гаранция - до 827.52 млн. евро.

Изпълнението им ще подобри железопътната инфраструктура, ще стимулира развитието на енергетиката, ще подобри капацитета на МВР при прилагане на европейското законодателство в областта на правосъдието и вътрешните работи чрез изграждането на модерна телекомуникационна система, ще повиши качеството и достъпа до висше образование.

С държавни заеми ще бъдат реализирани проектите „Изграждане на телекомуникационна инфраструктура на МВР" (до 35 млн. евро заем от Nordic Investment Bank) и „България - регионално и общинско водоснабдяване", включващ интегрираните проекти за водите на София и Сливен - фаза 1 (11.955 млн. евро заем от Европейската инвестиционна банка).

С държавногарантирани кредити ще се подкрепят проектите: „Стабилизиране на железопътната инфраструктура в периода 2009-2011 г." (184.065 млн. евро от Световната банка), „Осигуряване на държавно гарантиран заем за студентско кредитиране, съгласно Закона за кредитиране на студенти и докторанти" (85 млн. лв.) и „Изграждането на АЕЦ на площадка Белене" (600 млн. евро).

Два от проектите - „Изграждане на телекомуникационна инфраструктура на МВР" и „Изграждането на АЕЦ на площадка Белене", бяха одобрени за финансиране през 2008 г., но поради забавяне на процедурите по договаряне с кредиторите същите проекти отново са включени в Закона за държавния бюджет за 2009 г.

По предложение на Министерството на икономиката и енергетиката ще отпадне целевият характер за издаване на държавна гаранция по отношение на ЕВРАТОМ и Европейската инвестиционна банка и ще се посочи държавна гаранция по външни заеми от заемодатели - утвърдени кредитни институции.

Целта на проекта „Стабилизиране на железопътната инфраструктура в периода 2009-2011 г.", който ще се финансира от Световната банка, е подновяване на жп пътя и съоръженията, повишаване на скоростта на движение и безопасността на превозите, намаляване на разходите чрез въвеждането на нови технологии. Включването на „България - регионално и общинско водоснабдяване" е свързано само с процедурата по ратификация на подписания през юни 2007 г. договор между България и ЕИБ, поради забавяне на процедурата през миналата година.

Поради това проектът не е записан в приложение №9 от преходните и заключителните разпоредби на ЗДБРБ за 2008 г. и той не може да бъде ратифициран от Народното събрание през текущата година.

Източник: БГНЕС