Барби Кайзер е консултант по управление на информационни ресурси с 30-годишен опит в областта. Повече за работата си, г-жа Кайзер разказва в интервю за Profit.bg.

Бихте ли ни казали нещо повече за себе си?

Винаги започвам с това, че по образование съм библиотекар, но никога не съм работила в традиционна библиотека. Това, което съм научила, обаче ми помага да разбирам от каква информация имат нужда хората и да им казвам къде да се обърнат, за да я получат.

Какво точно значи „управление на информационни ресурси"?

Точно това, което чувате - управление на информация, без значение какъв вид и в каква сфера. Моята работа като консултант е да знам с какво се занимава една организация и от каква информация има нужда тя, за да могат служителите в нея да си вършат работата по-добре, по-бързо и по-лесно. До голяма степен това, което правя е да провеждам обучения и да давам насоки.

Според вас какви са най-големите трудности, пред които са изправени компаниите в България?

Не съм сигурна, че аз мога да отговоря на този въпрос. Ако ситуацията в България е такава, както в другите развиващи се държави, то компаниите в страната най-вероятно страдат от липса на информация за различните пазари и индустрии, както и за други компании, с които да си партнират и да могат по-лесно да се възползват от благоприятните възможности.

За да може България да привлече повече преки чуждестранни инвестиции, чуждите компании трябва да знаят повече за възможностите, които страната предлага. В тази насока е важно да се изградят информационни директории от компании в даден сектор на икономиката и да се правят проучванията на пазарите, които са важни за страната.

Какво означава „разузнаване на конкуренцията" - това е нов термин, който не е ясен на всички?

Разузнаването на конкуренцията е само една част от усилията, които една организация трябва да положи, за да проучи възможностите на пазара. Характерното за програмите за разузнаване на конкуренцията, е че предполагат един систематичен и продължителен процес, а не са еднократно усилие. Целта е да се помогне на компанията да постигне нещо, което ще бъде нейно преимущество пред останалите в бизнеса. Това е подкатегория на фирменото разузнаване и включва елементи на маркетинг и анализ, но с фокус над това да се даде предимство на компанията пред другите фирми на пазар на точно определени стоки и услуги.

Разузнаването на конкуренцията играе ли основна роля в стратегическото планиране на една фирма?

Определено. Една фирма не може да си начертае стратегически план, без да се опита да предвиди действията на нейните съществуващи (и потенциални) конкуренти в дадената икономическа, политическа и социална среда.

Това не е ли нещо като „луксозна" услуга, която могат да си позволят само големите компании или е достъпна за всички фирми?

Всяка една фирма има нужда от информация за конкурентите си. Може да не ползвате програма за разузнаване на конкуренцията, но тогава вие просто реагирате на промените на пазара, без да вземате участие във формирането им. Колкото повече информация за конкурентите имате, толкова по-лесно ще ви бъде да се възползвате от възможностите пред вас, да използвате максимално силните си страни, като в същото време издигате защитна стена срещу външни опасности и работите над сферите, в които знаете, че трябва да направите подобрения.

Барби Кайзер ще ръководи два уъркшопа в рамките на Форума Business Information: Competitive Intelligence на 25 ноември. Повече информация за събитието можете да намерите тук.