Търговските площи в ЦИЕ ще продължат да растат
![Търговските площи в ЦИЕ ще продължат да растат](https://sportal365images.com/autocrop/smp-images-production/profit.bg/23012024/f132a751-b6a7-4a0b-995b-a51f08a0d799.jpg?width=1001&height=538&format=webp)
Търговските центрове в страните от Централна и Източна Европа се очаква да продължат да се увеличават и да нараснат с над 50% до 2010 г., според изследване на консултантската компания CB Richard Ellis.
През последните години повечето от страните в региона вече добавиха значителни по размер нови търговски площи, като, макар и в условия на финансова криза, много нови проекти са в процес на реализация в момента.
Изграждането на по-голямата част от тях е стартирала още преди задълбочаване на кризата, коментират от CBRE.
В резултат на това се очаква да има търговски център във всеки средно голям и голям град в страните от региона до 2010 г.
Експанзията на търговски площи през последните години в страните от региона се е предопределила от ускорения ръст на БВП на страните, изпреварващ значително този в останалите развити европейски страни.
Нарастването на жизнения стандарт налага нов тип пазаруване и разходване на средствата, които наложиха и търсенето и създаването на модерни търговски площи.
Разбира се, в настоящите тежки финансови условия за глобалната икономика страните от региона няма как да избегнат негативните тенденции, които най-ясно се изразяват в ограничено кредитиране.
Забавянето на ръста на икономиките на страните от региона е друг резултат, който се очаква от световната финансова криза, което пък ще се изрази в повишаване на безработицата и намаляване на потребителските разходи.
Към момента страни, като България, Хърватия, Румъния и Словакия, имат относително ниско ниво на запаси от търговски площи на 1000 души от населението си, в сравнение с развитите западноевропейски страни.
С излизането на много нови проекти, които са в процес на изграждане в момента, това до голяма степен ще се промени в отделните страни с различна степен през следващите две години.
Очаква се държави, като Украйна и Сърбия, да останат с относително ниски запаси от търговски площи на 1000 души, докато в останалите страни това да се промени.
Към настоящия момент вече има изключително силна конкуренция между отделните търговски центрове в големите градове, като тя се очаква да се ожесточи с излизането на нови проекти.
България се сочи като пример в това отношение, като прогнозите са страната да посрещне най-големите предизвикателства в това отношение.