15 партии ще участват в създаването на обществен договор срещу купуването на гласове в България. Документът ще бъде официално подписан днес. Общественият договор предвижда законови, административни и организационни мерки и контрол върху финансирането на предизборните кампании, и ограничаване на феномена „купуване на гласове". Това поведение ще се криминализира, след като в началото на тази година кабинетът прие промени в Наказателния кодекс.

На подписването на документа, с който се заявява воля за общи действия на политиците, ще присъстват лидерите на парламентарно представените партии и коалиции и организациите, представени в Европейския парламент.

Идеята е на Гражданската коалиция за свободен и демократичен избор, създадена през ноември миналата година от девет обществени организации, между които са Асоциацията „Прозрачност без граници", Институт „Отворено общество", Българско училище за политика, Европейския институт, „Зелени Балкани", Институт за пазарна икономика и други. До момента инициативата се подкрепя от още 20 организации от страната.

Същевременно политологът Огнян Минчев заяви, че политическите партии купуват цели избирателни секции по време на избори.

Според него, ако някой не се присъедини към договора, на практика се създава реалната разделителна линия в българската политика. До момента негативни и категорични откази от политически формации относно подписването на документа не са получавани. Ние искаме партиите да отделят 20 процента от средствата за своите рекламни материали за предупреждение, че купуването на гласове, манипулирането на гласоподаватели и оказването на натиск върху гласоподавателите и контролирането на техния вот са престъпления, които се наказват от закона. Искам примерно една партия, когато отиде да купува гласове да носи и тези брошури, където има ясни надписи в това отношение, каза още Минчев.

Настоява се още българските политически парти да въведат прозрачни механизми за контрол в реално време за финансовите си постъпления. Българските политически партии са сред най-непрозрачните в Европа, с най-много нарушения, с най-много неидентифицирани пари вътре, твърди Минчев.

Идеята е да бъдат създадени публични механизми, в които да се оповестяват дарения за парите, дори и ако става въпрос за 5 лв. Ще бъде създаден публичен регистър, в който да бъдат оповестени резултатите от кампанията.

Вие знаете, че имаше един случай, който беше много интересен. Хилари Клинтън, когото правеше кампания за сенатор на Ню Йорк, една българска бизнес дама й прати чек от 1000 долара и тя го върна (става дума за Дарина Павлова - бел. ред.)

Представете си какъв контрол е имало вътре в самата нейна кампания, за да знае кой чек да приеме и кой чек да върне. Това равнище трябва да бъде преследвано от българските политически кампании, каза още политологът Огнян Минчев.

Източник: БНР, БНТ