Спадането на цените на недвижимите имоти не оказва толкова голямо влияние при бизнес ипотечните кредити, както при жилищните, отбелязват от „Кредитекс". Причината за това е, че при отпускането на един бизнес кредит се преценява най-вече потенциалът за развитие на фирмата и възможността й да генерира печалба.

Видът и размерът на обезпечението също са важни, но при бизнес ипотечното кредитиране не би трябвало да има забранени типове имоти (например жилища в панелни сгради или земеделски земи), което помага на кредиторите да не „изпускат" качествени клиенти заради ограничения в обезпечението.

Недвижимите имоти са дълготрайни активи и дават възможност на кредиторите да отпускат дългосрочни кредити за бизнес - до 15-20 години. За такъв продължителен период никой не е в състояние да гадае точната стойност на имотите във времето.

Пазарът на имоти е цикличен и е нормално след имотен бум да последва криза и обезценка, а след това - нов възход и т.н. Затова временното състояние на пазара на имоти не е основен момент при разглеждането и одобрението на един бизнес-ю ипотечен кредит. Тук най-важно е реалистичният анализ на бизнеса и доколко обезпечението ще мотивира кредитополучателя да обслужва редовно задълженията си. Ако тези два елемента бъдат добре преценени, може да се получи един удобен кредит, който е лесен за обслужване от фирмата.

При сегашните финансови условия фирмите обръщат по-голямо внимание на възможностите за развитие на бизнеса, отколкото на цената на кредита или начина, по който е обезпечен. Затова те са по-склонни да предложат и допълнително обезпечение - фирмени и лични имоти, с което да намалят риска за кредитора и кредитът да стане реалност.

Фирми, които са закупили имоти по време на пазарния бум през изминалите няколко години, сега могат да освободят средства за инвестиции в машини и съоръжения, за оборотни разходи, дори и за закупуване на нови имоти на изгодни цени. Изплащането на тези средства чрез бизнес ипотечните кредити се разсрочва в бъдещето, когато кризата вече ще е отминала.

Финансовите анализатори на „Кредитекс" смятат, че печеливши кредитори са тези, които дори и по време на криза ще могат да структурират финансиране, основано на разумен анализ на пазара, а не чрез изключване на определени групи бизнеси или на определени типове имоти.