Мечтите на Барби за втора младост
Днес най-известната кукла на планетата - Barbie навършва 50 години. Компанията Mattel, производител на популярната играчка, отбелязва събитието с празнични прояви по цял свят - изложби, партита и модни дефилета.
Куклата е пусната в продажба за пръв път през 1959 година в Съединените щати, облечена в черно-бял бански костюм, гримирана и с предизвикателна прическа. Много от възрастните американци били възмутени от нея- тя им се сторила „омерзително непристойна".
В началото компанията Mattel произвеждала само няколко варианта Barbie - "балерина", "мажоретка", "булка" и "тенисистка". За изминалите десетилетия тя многократно е променяла формата на лицето и цвета на кожата, а дължината на косите й е достигала цели 27 см.
Статистиците са установили, че почти 90% от всички момичета на възраст от три до десет години я имат за "приятелка", която могат да пременят в над 100 костюма - от медицинска сестра до стюардеса.
Когато през 1959 г. са продадени първите 300 хил. екземпляра от 30 сантиметровата кукла, едва ли създателката й Рут Хандлер е предвкусвала нейния успех. При първата си продажба на 9 март Барби струва едва 3 долара.
През 1997 г. числото на продадените в целия свят Барби достига 1 млрд.
Дали историята на успеха обаче не е към своя край?
Днес срещу нея се изправят редица не толкова демодирани кукли, и тя все по-често застоява по рафтовете в детските стаи. А появата на куклата Bratz през 2001 г. непоправимо срина продажбите. Mattel контраатакува в съда MGA, които го обвиниха в кражба на концепцията на бивш дизайнер на компанията. След четири години съдебни спорове, Барби победи Брац, чиято продажба беше забранена. Обжалването от страна на MGA обаче е в ход и може да обърне хода на събитията. А до края му съперницата на Барби все още е на пазара.
Друго предизвикателство е спадът на продажбите с 9% през 2008 г., която идва да накара Mattel да се позамисли за бъдещето.
За рождения ден на най-популярната си играчка компанията й "подари" лек лифтинг, музей в Малибу- розова къща от 325 кв. м с Volkswagen New Beetle, и шестетажен магазин в Шанхай от 3 800 кв. м, тъй като в Китай интересът остава доста по-висок, отколкото в Европа.
Да се надяваме, че финансовата криза няма да попречи на мечтите за втора младост на Барби.