Знаете ли, че на мястото на средна по размер масичка може да се паркира автомобил? Да, да, именно такава площ заема най-малкият сериен автомобил в света. Става дума за британската „сапунерка" Peel P50. На фона на този автомобил, Mini и Citroen 2СV изглеждат напълно нормални и пълноценни автомобили, пише Дни.ру.

Моделтът P50 е дете на компанията Peel Engineering Company, основана през 1950 г. на о. Мен. Това е малка компания, за която в най-добрите й времена са работили около 40 служители. Триколката е предназначена за градските части и е способна да превози един човек и неговата пазарска чанта. Серийното производство продължава всичко на всичко една година (октомври 1963 - декември 1964 г.). Явно чудото на техниката не се славило с кой знае какво търсене на пазара. За продажба са пуснати 47 бройки, като всяка струвала 199 британски лири.

Какво всъщност представлява P50? Това транспортно средство е дълго 1.37 м., широко 1.04 м. и тежи 59 кг. Каросерията е от стъклопакет. Достъпът до салона, ако може да се използва подобна дума, става посредством единствената врата в ляво на автомобила. Работното място на водача не е оборудвано с табло. Автомобилът е снабден единствено с кормило, педали, взети от истински автомобил, скоростен лост и седалка.

Електрооборудването е взето от мотоциклетите, като има не само необходимите вътрешни осветителни тела, но и автоматични чистачки.

В дясно от водача е разположен двутактовият мотоциклетен двигател на немски производител с обем 49 куб. см. и тристепенна скоростна кутия. Мощта му се равнява 4.5 конски сили. Задна скорост няма, но не е проблем да слезете от колата и собственоръчно да си го обърнете в другата посока.

По някои данни, автомобилът развива приличните за подобна триколка 61 км/ч. Англичаните обичат да се шегуват, че скоростта на P50 зависи от големината на пържолата, която водачът е изял, преди да се качи в автомобила. Разходът на гориво, както може да се сетите, е нищожен - 2.8 л. на 100 км.

Колата имала няколко недостатъка - шумен двигател, трусове на каросерията, а неравностите на шосето са болезнени за шофьора. Със увеличението на скоростта автомобилът става неустойчив на неравен асфалт.

По онова време са познати и други причудливи превозни средства, като Isetta, Messerschmitt, Goggomobil или руската С-1Л.

Сн.: Дни.ру