Най-големият банкрут в историята на Wall Street - този на Lehman Brothers Holdings Inc., е можело да бъде избегнат, пише финансовото издание Bloomberg.

При опитите на финансовата компания да оцелее 32.8 млн. акции са били продадени "на късо" и не са били доставени на купувачите навреме на 11 септември, според данни на SEC.

Това е било повишение от 57 пъти, в сравнение с пика на недоставените акции през юли на миналата година, когато те са били 567 518, пише финансовото издание.

От комисията свързват този факт с така нареченото "naked short selling" - стратегия, която би могла да се използва за манипулиране на пазара. Като измамни сделки се приемат такива, при които акциите не се доставят в рамките на три дни.

При него продавачите продават акции, които не са взели назаем. Това обаче, става очевидно едва когато не се осъществи доставка. Подобни продажби могат да доведат до неограничено и нереално предлагане на акции, което по изкуствен начин да окаже низходящ натиск върху цените на акции и да доведе до нереално изместване в цената.

И докато в комисията са получени близо 5 000 оплаквания за непокрито скъсяване, нито едно не е довело до наказателни действия, сочи публикуван вчера доклад.

Стотици хиляди провалени сделки съвпаднаха с широките слухове за финансовата компания. Спекулациите, че тя ще бъде погълната с дисконт, а по-късно, че е загубила два търговски партньора, се оказаха напълно неверни.

158-годишната инвестиционна банка изпадна в банкрут на 15 септември, листвайки дълг в размер на 613 млрд. долара.

Данни на SEC сочат, че "голите продажби" са допринесли за краха както на Lehman Brothers, така и на Bear Stearns Cos., която бе погълната от JPMorgan Chase & Co. през май.

Очаква се комисията да възстанови правилото за повишение на цената, за да може да се продават на късо акции.

Средно дневният размер на подобни сделки с неизвършена доставка на акции се е повишил до 7.4 млрд. долара през 2007 г., в сравнение с едва 838.5 млн. долара през 1995 г., според изследване, публикувано наскоро.

Този род сделки обикновено се съчетават със слухове за различни компании и често водят до обезценяване на компаниите.