Григор Господинов, изп. директор на Интерскай АД, оповести началото на днешната сесия на Българска фондова борса, с което постави и началото на борсовата история на ръководената от него компания. Той обяви пред медиите, че към момента няма решение за свободна търговия на акциите на Интерскай АД.

По отношение на заявен инвеститорски интерес към публичното дружество, Господинов заяви, че такъв е проявен от чужди инвеститори, без да даде повече подробности за тях и допълни, че преговорите се водят на по-високо ниво - от страна на мажоритарния собственик на Интерскай АД, Албена АД.

Цената на въвеждане за търговия е 3.10 лв., а присвоеният борсов код на компанията е N0K. Емисията е в размер на 8.37 млн. лв., разпределени в 8.37 млн. броя обикновени акции с номинална стойност 1 лев всяка една.

Интерскай АД оперира в две насоки в сферата на авиацията - летищна дейност и лиценз на авиопревозвач. Идеята на ръководството на компанията е тя да се обособи като оператор на летищата на Албена - Лесново, Балчик и Приморско. Той обаче не конкретизира под каква форма ще стане обединението на трите летища и ролята на компанията в този процес, като допълни само, че процесът на обединение тече в момента.

Григор Господинов обяви, че са направени сериозни инвестиции в бившото селско стопанско летище в Лесново, в близост до София, като до лятото се очаква да заработи и една част от аерогарата там. С тази стъпка компанията се стреми да получи статут и на летище, което да обслужва и международни полети.

„До скоро никое друго освен петте летища - София, Пловдив, Варна, Бургас, Горна Оряховица, нямаха право да обслужват международни полети, но това статукво се промени и с необходимите инвестиции подобна услуга ще може да се предлага и от други летища", каза Господинов.

Сред потенциални конкуренти на летището в Лесново са тези в Долна Баня и Ихтиман, но по негова информация инвестициите в първото са значително по-големи от тези в последните две.

Към момента на летището се обслужват само дневни кацания, поради липса на оборудване и осветление за нощни полети, но предстоят инвестиции и в тази насока, заяви Господинов. В момента всички полети в Лесново се съгласуват и са под надзора на Ръководство въздушно движение (РВД) на Летище София. „Едно от първите неща, които предстои да пуснем на летището е кулата за навигация", допълни той.

Що се отнася до дейността на Интерсай АД, Григор Господинов обяви, че за миналата година компанията е на печалба от 15 хил. лв., като приходите от дейност доближават 1 млн. лв., а разходите са 945 хил. лв. Целта на ръководството на дружеството е да увеличи значително постъпленията и положителния си финансов резултат през 2009 г., спрямо 2008 г.

Интерскай АД разполага с два малки самолета и осигурява авиоуслуги на корпоративни клиенти, което е и фокусът на компанията. Той не пожела да посочи някои от тарифите, които предлагат на своите клиенти.

„Не малка част от приходите ни идват от отдаването под наем на пистите за снимки, тест драйв и др. странични дейности", каза Григор Господинов - „Залагаме и големи надежди за постъпления от търговия с горива. Получихме лиценз за освобождаване от акциз на горивото като краен получател, както и лиценз на станцията ни за данъчен склад, което ще рече, че ще зареждаме клиенти с освободено от акциз гориво".

Друго приходно перо за компанията е услугата за предоставяне под наем на хангарите за частни самолета. „В момента сме подслонили около 25 самолета, като хангарът, който пуснахме последен е пълен и в него има 10 самолета".

На въпроса дали частните самолети са привилегия на богатите българи, Господинов коментира, че освен на богати клиенти, Интерскай съхранява и самолети на представители на средната класа у нас.

„В Европа се наблюдава бум на малка авиация. Много частни собственици държат в хангари на летища своите самолети", посочи изпълнителният директор.

Дружеството разполага и с два центъра за обучение на пилоти - Airsport и Airscorpio.

Сред плановете на ръководството на компанията попадат още удължаване на пистата на летището край Лесново, което ще даде възможност да се извършват полети на самолети с маса над 5 700 килограма.

Върху свободните 230 декара около летищната инфраструктура ще бъде изграден индустриален парк за собственици и ползватели на леки и свръхлеки самолети, информираха преди време от Съвета на директорите.

Историята на компанията започва през 2002 г., със закупуването на селско стопанското летище Лесново. Към днешна дата дружеството има едностепенна система на управление, като в СД влизат Красимир Великов - председател на СД, Григор Господинов - изпълнителен директор и Недялка Великова - Демирева, член на СД. Мажоритарен акционер с 99.99% от капитала на Интерскай АД е Албена Холдинг АД.

Нека припомним, че ОСА на Албена АД през януари реши дружеството да закупи 99.99 на сто от капитала на Интерскай на цена 22.577 млн. лв., собственост на Албена Холдинг АД.