За 13-а поредна година сп. BusinessWeek състави Топ 50 на компаниите в най-голямата световна икономика. Ето как изглежда първата десетка за 2009 г.:

1. Gilead Sciences

Сектор: Фармацевтика

Продажби*: 5.3 млрд. долара

Нетна печалба: 2 млрд. долара

Gilead Sciences е един от водещите производители на лекарства за инфекциозни болести. За последната година продажбите на компанията достигнаха до 5.3 млрд. долара, като за последните три години ръстът е средно от 38%. Едно от големите преимущества на компанията е, че успя да комбинира няколко лекарства за СПИН в едно единствено хапче, с което улесни режима на болните.

84% от приходите идват от три вида лекарства за болни от СПИН, поради което компанията търси начини за диверсифициране. През 2008 г. лекарството против хепатит C Hespera донесе 341 млн. долара приходи и изследователите в компанията в момента работят по други медикаменти за третиране на хепатит. Този месец компанията съобщи, че възнамерява да купи CV Therapeutics за сумата от 1.4 млрд. долара.

2. CF Industries Holdings

Сектор: Химикали и торове

Продажби*: 3.9 млрд. долара

Нетна печалба: 685 млн. долара

През 2008 г., печалбата достигна 685 млн. долара, което е увеличение от 84% спрямо 2007 г. Въпреки че търсенето на химикали и торове намалява в последните месеци, компанията е в процес на битка за придобиването на някои други фирми, сред които Terra Industries.

3. Diamond Offshore Drilling

Сектор: Енергиен сектор

Продажби*: 3.5 млрд. долара

Нетна печалба: 1.3 млрд. долара

Базираната в Хюстън Diamond Offshore е основана през 1953 г. Миналата година печалбата се увеличи с 55%, до 1.3 млрд. долара. Има опасност приходите да намалеят поради поевтиняването на стоките, но гл. изп. директор Лорънс Дикерсън казва, че не се притеснява, защото има дългосрочни договори на стойност 10 млрд. долара.

4. Windstream

Сектор: Телекомуникации

Продажби*: 3.2 млрд. долара

Нетна печалба: 435 млн. долара

Windstream е телефонен оператор, като предлага още цифрова телевизия и широколентов интернет в 16 щата. Тъй като не предлага уайърлес, прогнозите за растеж не са така амбициозни, като на другите телекоми.

5. Colgate-Palmolive

Сектор: Козметика и санитарни продукти

Продажби*: 15.3 млрд. долара

Нетна печалба: 1.96 млрд. долара

Colgate-Palmolive е модел за оцеляване в трудни времена. Чрез стратегията си за разумно увеличаване на цените и намаляване на разходите компанията изпреварва най-големия си конкурент Procter&Gamble. Делът на Colgate на пазара на пасти за зъби в света е на рекордното ниво от 44.8%, благодарение на силните й позиции на пазарите в развиващите се държави. Въпреки това анализаторите считат, че Colgate-Palmolive трябва да се постарае в разработването на нови продукти.

6. C.H. Robinson Worldwide

Сектор: Транспорт

Продажби*: 8.6 млрд. долара

Нетна печалба: 359.2 млн. долара

Транспортният сектор е в лош период заради рецесията, но компанията поддържа силни позиции. C.H. Robinson Worldwide е основана през 1905 г. и самата тя не разполага със собствени превозни средства, а е посредник в мрежа от над 50 000 превозвача в целия свят. Сред клиентите й са големи корпорации като PepsiCo, Wal-Mart и др.

7. Exelon

Сектор: Комунални услуги

Продажби*: 18.9 млрд. долара

Нетна печалба: 2.7 млрд. долара

Кризата не се е отразила сериозно на компанията, благодарение на увеличението на цените на услугите във Филаделфия и Чикаго и високата производителност в 17-те ядрени електроцентрали. Гл. изп. директор предвижда печалбата да остане непроменена през 2009 г., но казва, че дългосрочната перспектива е благоприятна.

8. Microsoft

Сектор: Софтуер

Продажби*: 62 млрд. долара

Нетна печалба: 17.2 млрд. долара

Изп. директор Стив Балмър казва, че се приготвя за тежки времена с оглед на това, че търсенето на компютри в света намалява, а пазарът е залят от нетбук устройства за по 500 долара. Наскоро компанията обяви първите масирани съкращения от известно време насам.

9. Best Buy

Сектор: Търговия с електроника

Продажби*: 43.7 млрд. долара

Нетна печалба: 1.2 млрд. долара

Последните няколко месеца бяха период на много промени за Best Buy. Изпълнителният директор Брад Андерсън напуска, след като компанията смени собственика си. Новият CEO ще бъде Брайън Дън, а междувременно най-големият конкурент Circuit City обяви ликвидация. Конкуренти на компанията сега са Wal-Mart, Amazon.com и Costco.

10. MasterCard

Сектор: Кредитни карти

Продажби*: 5 млрд. долара

Нетна печалба: 253.9 млн. долара

Приходите на MasterCard скочиха с 23%, до 5 млрд. долара през 2008 г., въпреки това печалбата пострада, след като компанията се съгласи да изплати 862 млн. долара за извънсъдебно уреждане на спор с Discover и American Express.

* Финансовите данни са за 2008 г., информацията е на сп. BusinessWeek