Кризата в сектора на недвижимите имоти доведе до отлагане на изграждането на търговски центрове в цяла Европа, сочат данни на консултантската агенция Cushman & Wakefield.

Според изследване на компанията през тази година близо 7 млн. кв. м. търговски площи от планираните няма да бъдат изградени, като търговските площи се очаква да се повишат с 10 млн. кв. м.

Казано по друг начин около 40% от планираните за тази година търговски площи няма да се материализират.

Нещо повече, следващата година също се очаква да е тежка по отношение на новите търговски площи. Според прогнози на консултантската компания на бял свят ще се появят едва 7 млн. кв. м търговски площи в европейските страни.

Кризата в сектора става реалност след рекордната за сегмента 2008 година, когато над 9 млн. кв. м търговски площи видяха бял свят. Русия бе първенец в класацията с 1.65 млн. кв. м, следвана от Турция, Великобритания, Испания и Румъния.

Някои от тези страни са и сред най-засегнатите от кризата. Причината е финансовата криза и липсата на финансиране за изграждането на нови търговски обекти.

Развиващи се страни, като Русия, Украйна и в по-малка степен Турция, се очаква да срещнат значителни трудности. Само допреди една година тези три страни допринасяха за около 58% от новите търговски площи в Европа.

Делът им в момента се е понижил значително, като те заемат едва 22% от новите търговски площи на Стария континент.

Някои специалисти коментират, че забавянето в сектора в развиващите се страни не носи единствено само негативи. То има пречистващ ефект за пазарите, като в същото време ще отсее добрите от лошите проекти.