Наемите на модерните търговски площи в руската столица - Москва, продължават да са най-високи в света, сочи изследване на CBRE. Квадратен метър струва на наемателите 6 500 евро на година, или около 542 евро на месец, според статистиката.

Руската столица продължава да оглавява класацията, въпреки спадa в нивата на наемите от 32.8% през първото тримесечие на годината в сравнение със същото на миналата година.

Наемите в Москва значително изпреварват тези в Лондон, които възлизат на 5 600 евро на година, или 466 евро на месец и са третите най-скъпи сред разглежданите страни от Европа и Близкия Изток.

Второто място традиционно се заема от Париж, където модерните площи се отдават под наем при наеми от 6 300 евро за кв. м на година, или 525 евро на месец.

Най-голямо понижение на годишна база през първото тримесечие са регистрирали наемите на търговските площи в полската столица - Варшава, които са се понижили с 33.33%. Сериозни спадове са регистрирали още наемите в Букурещ от 31% и Атина с 24.6%.

На противоположния фронт стоят наемите на търговските площи в Лион, регистрирали повишение през първото тримесечие на годината 38.9%. Следващ в класацията по ръст е Порто с 33.33% на годишна база, както и Тел Авив с 20%.

Като цяло нивата на наемите в страните от Централна и Източна Европа са предимно в диапазона между 50 и 100 евро за кв. м.

Наемателите на модерни площи плащат по 90 евро за кв. м в северната ни съседка, а тези в полската столица Варшава плащат по 80 евро. В Будапеща наемите са средно по 100 евро.

Изключение от тази тенденция правят модерните търговски площи в Прага, столицата на Чехия, където липсата на достатъчен брой молове прави площите относително по-скъпи и наема им е в размер на 180 евро.

Най-ниски са наемите на търговски площи в Порто при едва 40 евро за кв. м, докато сред страните от ЦИЕ първото място се заема от столицата на Словакия - Братислава с наеми от 60 евро за кв. м.

По отношение на доходността от инвестиции в търговски площи, прави впечатление, че тя е най-висока в Букурещ и Порто при ниво от 11.5% на годишна база.

Спадът в цените на търговските площи води до това този показател да се повишава в почти всички разглеждани страни, както на тримесечна, така и на годишна база.