Екологичното осъзнаване на политиците в САЩ определено може да се каже, че изпреварва развитието на техниката. Президентът Барак Обама обяви вчера за установяване на нови федерални стандарти за икономичност на автомобилите. С решението се цели свиване на изхвърляните в атмосферата парникови газове, които влияят на изменението на климата на планетата, пише Дни.ру.

До 2016 г. разходът на гориво за леките автомобили в САЩ трябва да достигне 6 л. на 100 км., за по-тежкотоварни превозни средства ограничението е 7.9 л. Новите автомобили ще са с 30% по-екологични от днешните, каза главата на администрацията.

Освен грижите за екологията ръководството на САЩ се безпокои и за обемите на потребление на петрол. Жестоките стандарти ще позволят да се икономисат за 7 години 1.8 млрд. барела от суровината. Аналогичният резултат би могъл да се постигне със съкращаването на автомобилния парк в страната със 177 млн. автомобили.

„Това е една добра програма за потребителите и автомобилната индустрия. Тя ще помогне на страната ни да намали замърсяването на околната среда и да "

Като сериозен минус на програмата се сочи липсата на подготовка на автомобилните производители да пуснат на пазара еко автомобили, сравними по характеристики и удобство на сегашните. До сега екологичните автомобили освен, че са със слаби технически характеристики и минимален комфорт, излизат и по-скъпо от бензиновите си аналози.

Достатъчно е да се спомене електрическия спортен автомобил Tesla, чиято цена е шестцифрена в евро, или свръхкомпактният норвежки автомобил Th!nk за 25 хил. евро.

Дори покупката на хибрид днес може да е финансово оправдана единствено при много големи пробези на година. Така например в Германия, където бензинът струва 1.3 евро за литър, необходимият пробег на година е 50 хил. км при разчет от три години притежание на хибрида. В противен случай икономията от бензин или дизел не ще възстанови разходите ни за нови технологии. Електромобилите са още по-скъпи. Освен това и до днес си остава нерешен проблемът с обслужването на акумулаторните батерии. Ако електрокарите станат много популярни, то за преработката на батериите трябва да се хвърлят сериозни инвестиции за преработка на акумулаторите.

Ако заради кризата в световната икономика автомобилната промишленост не успее да започнат с предлагането на качествени и екологични автомобили до 2016 г., то американците ще трябва да се простят с привикналите многолитражни автомобили. Днес разходът на гориво на американските автомобили надвишава сериозно определените 6 л. на 100 км.

Сн.: Reuters

Още по темата:

Обама обяви програма за екологични автомобили