Захарни заводи АД - Горна Оряховица реализира за първото тримесечие на годината нетна загуба в размер на 214 хил. лв., при 266 хил. лв. печалба година по-рано, сочат данните от предоатвения тримесечен, неконсолидиран отчет на предприятието.

Дейността на четирите основни поделения на завода през първото тримесечие на 2009 г. премина под знака на икономическата криза, информират от дружеството. Свиването на европейските пазари и намалените доставки за европейски клиенти на етилов алкохол и захарни изделия не дадоха възможност за добро натоварване на капацитета на производственото оборудване и изпълнение на производствената програма, допълват още.

„Финансовата криза, обхванала и страните от Европейската общност и България оказва влияние и върху Захарни заводи АД . Стагнацията в банковия сектор принуждава клиентите да търсят схеми за отложено плащане или при уговорени срокове да изпаднат в невъзможност да ги спазят. Това от своя страна ни ангажира да влагаме собствени средства в материали, налична продукция и да използваме доста скъп кредитен ресурс", се посочва в доклада на завода.

През изтеклото тримесечие е произведена продукция за 7.53 млн. лв., формирана от производството на етилов алкохол, захарни изделия, опаковки и ремонтно-механични дейности.

„Не беше изпълнен бизнеспланът за производство на етилов алкохол - произведен е 2.18 млн. л. етилов алкохол, което представлява 79 % изпълнение на производствената програма за първо тримесечие на 2009 г.", почоват от Захарни заводи АД.

Продажбите на спирт през първото тримесечие на тази година са в размер 1.92 млн. л. при 2. 48 млн. л. през същия период на 2008 г. Намаленият експорт, поради обхваналата и контрагентите на дружеството икономическа криза е основна причина за слабата реализация.

„Раздвижването през април ни дава надежди, макар и за забавено изпълнение на производствената програма в годишен план", посочват от компанията.

Продажбите на захарни изделия през отчетния период бележат спад от 74 т., т.e. 6% спрямо предходния период. Ръст отчитат продажбите на халви, локуми, тунквани вафли и желе бонбони. Карамелажните бонбони, лактоподобни и нетунквани вафли не достигат реализацията си от 2008 г.

Продажбите на захарни изделия по канали на реализация променят съотношението си от 2008 г., в полза на увеличен дял на дистрибуторите и намален износ за отчетния период с около 2%.

През 2009 година 74.46% от продукцията е продавана чрез дистрибутори, 16.33% чрез търговски вериги, 6.08% от реализацията е износ, 0.98% в собствен магазин и 2.15% чрез други канали, посочват от Захарни заводи.

През отчетният период, паралелно с непрекъсната работа в посока подобряване и стабилизиране на качеството на захарните изделия, се работи и върху създаването на нови асортименти, за чието производство ще се използва наличното технологично оборудване или ще са необходими незначителни инвестиции, както и върху "освежаване" на визията на повечето продукти с помощта на нови опаковки.

В посока работа с нагласите на пазара може да се мисли за лансиране на "луксозни" асортименти, които да създадат един нов имидж на ЗЗИ, се казва в доклада на дружеството.

Реализацията на опаковки през първото тримесечие е в размер на 1.5 млн. лв., което е с 265 хил. лв. повече от 2008 г. и представлява 121% изпълнение спрямо миналогодишните отчети.

Увеличението на продажбите в Ремонтно-механичния завод е главно за сметка на увеличение на външните продажби. Приходите са в размер на 378 хил. лв., което е със 17 хил. лв. по-малко от предходната година.

Вчера акциите на Захарни заводи АД поевтиняха на БФБ с 0.75%, на последните 2.25 лв. за лот. Обемът бе от 175 изтъргувани книжа.