В новата си книга How The Mighty Fall (Как се сгромолясват големите), Джим Колинс изследва неуспехите на 11 големи компании.

Колинс определя пет основни етапа на падението: 1. Компанията постига успех, след което става арогантна; 2. Втурва се в неразумно преследване на още по-големи успехи; 3. Отрича рисковете и опасностите; 4. Идва момент, в който се бори за оцеляване; 5. Колапс, който води или до закриването на компанията, или до превръщането й в незначителен фирма.

Авторът подчертава, че компаниите имат шанс да се съживят, ако не са достигнали до петата фаза.

Целта на книгата е да си отговорим на въпроса: "Какво води до момента, в който на хоризонта се вижда провалът и какви действия са предприемали компаниите от този момент нататък?"

Ето и накратко компаниите, които Колинс разглежда в книгата си:

The Great Atlantic & Pacific Tea Company

Основана през 1859 г.

Падение в периода: 1950 - 1970

Тип бизнес: Верига супермаркети

Успешен конкурент: Kroger

Грешка: От компанията решават, че след като са верига номер 1 в света нямат нужда от нови идеи за развитието на магазините си, мениджмънтът не анализира ситуацията.

Резултата: По време на Депресията веригата има 16 000 магазина, а през 2008 има 460

Addressograph

Основана през 1892 г.

Период на падение: 1960 - 1980

Бизнес: Офис техника

Успешен конкурент: Pitney Bowes

Грешка: Когато през 1964 г. Xerox представя копирната машина 2 400, компанията изпада в паника. За три години те представят 23 нови продукта, от които 16 се провалят. Губят поръчки за около 70 млн. долара.

Резултат: Банкрут през 1982 г.

Ames Department Store

Основана през 1958 г.

Период на падение: 1980 - 1990

Успешен конкурент: Wal-Mart

Бизнес: Търговия на дребно

Грешка: Назначават за мениджър човек от друг бизнес сектор, който има за цел бърз успех, вместо да назначат човек от самата компания.

Резултат: Подават заявление за банкрут няколко пъти, последният магазин окончателно затваря врати през 2002 г.

Bank of America

Основана през 1929 г.

Период на падение: 1970 - 1980 г.

Успешен конкурент: Wells Fargo

Бизнес: Банкиране

Грешка: Прехвърля отговорността за дадените заеми от индивидуалните мениджъри на комитети, с което позволява на посредствените служители да се скрият зад бюрокрацията.

Резултат: По този начин са компрометирани понятията „отговорност" и „постижения". Компанията губи много добри млади лидери.

Circuit City

Основана през 1949 г.

Период на падение: 1990 - 2000 г.

Успешен конкурент: Best Buy

Бизнес: Продажба на електроника

Грешка: Не обръщат достатъчно внимание на потенциала за растеж в основния си бизнес и отдават прекалено много внимание на страничните дейности.

Резултат: Банкрутират през 2008 г.

Hewlett-Packard

Основана през 1939 г.

Период на неуспехи: 1990 - 2000

Успешен конкурент: IBM

Основен бизнес: компютри, принтери

Грешка: През 2002 г. придобиват Compaq computers за 24 млрд. долара - действие, което според автора е пример за фаза 4 "борба за оцеляване". Сделката увеличава пазарния дял на компанията, но печалбата става нестабилна.

Резултат: Карли Фиорентина, която е главно действащо лице по сделката, е отстранена от поста CEO. Компанията се възстановява след като Марк Хърд поема поста.

Merck

Основана през 1891 г.

Период на падение: 1990 - 2000

Успешен конкурент: Pfizer

Основен бизнес: Фармацевтика

Грешка: Преследва разрастване на всяка цена, като твърде много залага на лекарството Vioxx.

Резултат: Когато става ясно, че Vioxx може да е опасен продукт, лекарството се спира от продажба и в рамките на шест седмици се изтриват 40 млрд. долара от стойността на акциите.

Motorola

Основана през 1928 г.

Период на падение: 1990 - 2000

Успешен конкурент: Texas Instruments

Бизнес: мобилни телефони

Грешка: През 1995 г. моделът StarTAC използва аналогова технология, докато мобилните оператори са залагали на дигитална технология.

Резултат: Пазарният дял на компанията пада от 50% на 17%.

Rubbermaid

Основана през 1920 г.

Период на падение: 1980 - 1990

Бизнес: Кухненски уреди

Грешка: Прекалено амбициозно разрастване и представяне на много нови продукти, което прави производството силно уязвимо откъм цени на суровини и създава проблеми с доставките им.

Резултат: Компанията е погълната от Newell Corp през 1998 г.

Scott Paper

Основана през 1979 г.

Период на падение: 1960 - 1990

Успешен конкурент: Kimberly-Clark Kimberly-Clark

Бизнес: хартия

Грешка: Когато конкуренцията силно се увеличава, компанията губи пет години в реорганизация, вместо да представя нови продукти

Резултат: През декември 1995 е погълната от Kimberly-Clark

Zenith

Основана през 1918

Период на падение: 1960 - 1980

Успешен конкурент: Motorola

Бизнес: Чернобели телевизори

Грешка: Пренебрегват заплахата от японските производители, вземат прекалено много заеми, за да увеличат производителността, свалят цените прекалено много, за да увеличат пазарния дял, навлизат в редица други бизнеси.

Резултат: За да изплати дълговете си, компанията продава най-печелившото си звено (това на персоналните компютри) през 1989 г.