На какво може да ни научи провалът?
В новата си книга How The Mighty Fall (Как се сгромолясват големите), Джим Колинс изследва неуспехите на 11 големи компании.
Колинс определя пет основни етапа на падението: 1. Компанията постига успех, след което става арогантна; 2. Втурва се в неразумно преследване на още по-големи успехи; 3. Отрича рисковете и опасностите; 4. Идва момент, в който се бори за оцеляване; 5. Колапс, който води или до закриването на компанията, или до превръщането й в незначителен фирма.
Авторът подчертава, че компаниите имат шанс да се съживят, ако не са достигнали до петата фаза.
Целта на книгата е да си отговорим на въпроса: "Какво води до момента, в който на хоризонта се вижда провалът и какви действия са предприемали компаниите от този момент нататък?"
Ето и накратко компаниите, които Колинс разглежда в книгата си:
The Great Atlantic & Pacific Tea Company
Основана през 1859 г.
Падение в периода: 1950 - 1970
Тип бизнес: Верига супермаркети
Успешен конкурент: Kroger
Грешка: От компанията решават, че след като са верига номер 1 в света нямат нужда от нови идеи за развитието на магазините си, мениджмънтът не анализира ситуацията.
Резултата: По време на Депресията веригата има 16 000 магазина, а през 2008 има 460
Addressograph
Основана през 1892 г.
Период на падение: 1960 - 1980
Бизнес: Офис техника
Успешен конкурент: Pitney Bowes
Грешка: Когато през 1964 г. Xerox представя копирната машина 2 400, компанията изпада в паника. За три години те представят 23 нови продукта, от които 16 се провалят. Губят поръчки за около 70 млн. долара.
Резултат: Банкрут през 1982 г.
Ames Department Store
Основана през 1958 г.
Период на падение: 1980 - 1990
Успешен конкурент: Wal-Mart
Бизнес: Търговия на дребно
Грешка: Назначават за мениджър човек от друг бизнес сектор, който има за цел бърз успех, вместо да назначат човек от самата компания.
Резултат: Подават заявление за банкрут няколко пъти, последният магазин окончателно затваря врати през 2002 г.
Bank of America
Основана през 1929 г.
Период на падение: 1970 - 1980 г.
Успешен конкурент: Wells Fargo
Бизнес: Банкиране
Грешка: Прехвърля отговорността за дадените заеми от индивидуалните мениджъри на комитети, с което позволява на посредствените служители да се скрият зад бюрокрацията.
Резултат: По този начин са компрометирани понятията „отговорност" и „постижения". Компанията губи много добри млади лидери.
Circuit City
Основана през 1949 г.
Период на падение: 1990 - 2000 г.
Успешен конкурент: Best Buy
Бизнес: Продажба на електроника
Грешка: Не обръщат достатъчно внимание на потенциала за растеж в основния си бизнес и отдават прекалено много внимание на страничните дейности.
Резултат: Банкрутират през 2008 г.
Hewlett-Packard
Основана през 1939 г.
Период на неуспехи: 1990 - 2000
Успешен конкурент: IBM
Основен бизнес: компютри, принтери
Грешка: През 2002 г. придобиват Compaq computers за 24 млрд. долара - действие, което според автора е пример за фаза 4 "борба за оцеляване". Сделката увеличава пазарния дял на компанията, но печалбата става нестабилна.
Резултат: Карли Фиорентина, която е главно действащо лице по сделката, е отстранена от поста CEO. Компанията се възстановява след като Марк Хърд поема поста.
Merck
Основана през 1891 г.
Период на падение: 1990 - 2000
Успешен конкурент: Pfizer
Основен бизнес: Фармацевтика
Грешка: Преследва разрастване на всяка цена, като твърде много залага на лекарството Vioxx.
Резултат: Когато става ясно, че Vioxx може да е опасен продукт, лекарството се спира от продажба и в рамките на шест седмици се изтриват 40 млрд. долара от стойността на акциите.
Motorola
Основана през 1928 г.
Период на падение: 1990 - 2000
Успешен конкурент: Texas Instruments
Бизнес: мобилни телефони
Грешка: През 1995 г. моделът StarTAC използва аналогова технология, докато мобилните оператори са залагали на дигитална технология.
Резултат: Пазарният дял на компанията пада от 50% на 17%.
Rubbermaid
Основана през 1920 г.
Период на падение: 1980 - 1990
Бизнес: Кухненски уреди
Грешка: Прекалено амбициозно разрастване и представяне на много нови продукти, което прави производството силно уязвимо откъм цени на суровини и създава проблеми с доставките им.
Резултат: Компанията е погълната от Newell Corp през 1998 г.
Scott Paper
Основана през 1979 г.
Период на падение: 1960 - 1990
Успешен конкурент: Kimberly-Clark Kimberly-Clark
Бизнес: хартия
Грешка: Когато конкуренцията силно се увеличава, компанията губи пет години в реорганизация, вместо да представя нови продукти
Резултат: През декември 1995 е погълната от Kimberly-Clark
Zenith
Основана през 1918
Период на падение: 1960 - 1980
Успешен конкурент: Motorola
Бизнес: Чернобели телевизори
Грешка: Пренебрегват заплахата от японските производители, вземат прекалено много заеми, за да увеличат производителността, свалят цените прекалено много, за да увеличат пазарния дял, навлизат в редица други бизнеси.
Резултат: За да изплати дълговете си, компанията продава най-печелившото си звено (това на персоналните компютри) през 1989 г.