През първите три месеца от началото на тази година пазарът на търговски площи в Полша започна да изпитва негативните последствия от световната финансова криза, пише Рroperty magazine.

Според експерти от Colliers International периодът може да се характеризира с липсата на сделки.

Повечето инвеститори започнаха да изпитват трудности с финансирането на проектите си, а завършването на няколко проекта беше отложено за неопределено време. В настоящия момент повече от 50% от търговските площи в Полша трябва да бъдат отдадени предварително под наем, ако инвеститорите искат да си осигурят необходимия капитал за довършването им.

При сегашната икономическа обстановка по-малките градове продължават да привличат инвеститорите заради по-слабата конкуренция. Именно в тях се очаква през следващите няколко години да започне реализацията на най-много нови проекти за търговски центрове.

Общият обем модерни търговски площи в Полша достига 6.8 млн. кв. м, като само само за първите 3 месеца на 2009 г. са на пазара са излезли около 133 000 кв. м. Най-голям обем е бил отчетен в град Познан със завършването на търговския център Galeria Malta с площ 54 000 кв. м.

За момента изглежда, че общият обем нови търговски площи, които ще бъдат реализирани в края на тази година, ще бъде по-малък в сравнение с миналата, а много проекти вече са отложени за 2010 - 2011 г.

В осемте най-големи града на страната са съсредоточени около 4.71 млн. кв. м търговски площи, или 69% от целия обем.

Столицата Варшава води с 1.3 млн. кв. м търговски площи, следвана от агломерацията Катовице с 885 500 кв. м иТриеместо(вклюващо градовете Гданск, Гдания и Сопот) с 518 000 кв. м търговски площи.

През първото тримесечие на годината, наемите на търговските площи спряха своя ръст. Повечето предприемачите в момента обмислят какви по-точно намаления да направят на своите наематели с цел преподписването на договорите с цел осигуряване на капитал за финансиране на бъдещи проекти.