Катастрофата на самолета на Air France, в която загинаха 228 души, може да се окаже най-скъпото застрахователно събитие от 2001 г. насам, тъй като застрахователните компании, водени от Axa SA, трябва да компенсират семействата на жертвите и да заплатят за загубата на самолета, информира Bloomberg.

Семействата на загиналите в катастрофата имат право да получат поне по 150 000 долара за всеки от пътниците, а Axa е готова да започне преговори за допълнителни плащания. Тази седмица застрахователят уведомява роднините, че могат да получат допълнително обезщетение в размер на около 24 000 долара съгласно международното споразумение за правата на самолетните пътници.

Разходите на застрахователите на Air France-KLM, между които са Allianz SE и American International Group Inc., ще зависят от оценката на изгубените доживотни доходи на пътниците и на това до каква степен авиокомпанията е проявила небрежност. Застрахователите, покриващи производителя на самолета Airbus SAS, и обслужващите компании може също да се наложи да изплащат обезщетения, след като официално се установи какво е причинило падането на самолета в Атлантическия океан.

"Искът ще бъде скъп," казва Стивън Райли, изпълнителен директор на Global Aerospace Underwriting Managers Ltd., която покрива 7.5% от застраховката на самолета. "Това ще бъде най-голямата загуба за застрахователния пазар, произтичаща от самолетна катастрофа от 2001 г. насам, когато самолет на American Airlines се разби в Куинс, Ню Йорк, убивайки 265 души. Тогава катастрофата струваше на застрахователите около 600 млн. долара", казва Райли.

Компанията на Райли е подкрепена от тази на Уорън Бъфет Berkshire Hathaway Inc.

AIG покрива около 12.5% от застраховката на полета на Air France. Нетната загуба на компанията по полицата възлиза на 21 млн. долара. От Allianz, които също участват в застраховката на полета, засега не са коментирали конкретни суми.

Авиокомпаниите носят отговорност за компенсирането на съпрузите и децата на жертвите и, в някои случаи, родителите и мога да търсят част от средствата от страни, които също носят отговорност, в случая като производителя на самолета.

Фаталните самолетни катастрофи през миналата година са се увеличили с 36%, до 34, което е четвъртият най-голям брой в последното десетилетие, според списание Flight International. Застрахователите вероятно са загубили пари по отношение на застраховането на самолети за втора поредна година през 2008 г., след като отчитаха печалби в периода 2002-2006 г., според Aon Corp., най-големият застрахователен брокер в света.

Семейства на жертвите на терористичните атаки в САЩ през 2001 г. са получили минимум по 250 000 долара от държавния фонд за компенсиране. Обезщетенията се базират отчасти на доходите на жертвите и на броя на хората, които зависят от тях, като максималното обезщетение е 7.1 млн. долара, според министерството на правосъдието. Средното сума на обезщетението възлиза на повече от 2 млн. долара.