Защо и у нас да не стане така? - Част 2
Автомобилите по българските пътища и улици стават все повече. Колите втора употреба вече са сравнително достъпни, а автокъщите са под път и над път, като вносът от Западна Европа върви с пълна сила.
Само в София има над 1 млн. автомобила. В България климатът е такъв, че трудно може да се шофира с целогодишни гуми, да не кажем невъзможно.
Така през есента и пролетта водачите масово подменят гумите за настъпващия сезон, а значително количество автомобилни гуми излизат от употреба всяка година.
Какво обаче става със старите автомобилни гуми, които вече не са в употреба?
Изхвърлените вече автомобилни гуми не се саморазграждат и представляват вреден отпадък за околната среда. По-популярните начини за справяне с тези отпадъци у нас включват изгаряне, заравяне в почвата, нарязване, смилане и т.н. Има и заводи за преработка на стари автомобилни гуми, където металните нишки и гумата се отделят и отиват за повторна употреба. Ето обаче и едно интересно предложение за употребата на старите автомобилни гуми, което вече се прилага:
Производство на гумени тротоари от преработени стари гуми. Най-голямата компания, която се занимава с тази дейност в САЩ, вече е положила подобни гумени покрития в над 100 града и в обекти в над 30 щата.
Този вид настилка има редица предимства. Гумените тротоари намаляват нуждата от скъпите ремонтни работи и периодичната подмяна на бетонните тротоари и плочки.
Гумените тротоари могат да бъдат повдигани за периодична поддръжка на корените на дърветата и подменяне на цената на част от разходите по ремонта и подмяната на бетонните тротоари или плочки.
Спъването в неравния тротоар може да доведе до контузии. Както знаем в САЩ хората се съдят за щяло и нещяло и то за огромни суми. Можем да бъдем сигурни, че на съответните общини също не им се разминава когато пешеходците падат и получават наранявания заради неравностите по улиците, а тези процеси им струват много пари. В България засега това не е практика, въпреки че всяка зима стотици хора се озовават в Пирогов заради непочистените и заледени улици.
Гумените тротоари имат свойството да поемат удара, а загасените в тях цигари не разрушават целостта им. Въпреки че са твърди и дълготрайни, гумените тротоари са по-гъвкави от бетона. Ако няма контузии, няма съдебни искове, а и пешеходците са по-щастливи.
Дърветата пречистват въздуха, спомагат за намаляване на ефекта на глобалното затопляне, красят кварталите, охлаждат въздуха през лятото, консервират топлина през зимата и имат много други предимства.
В България това са едни от последните неща, на които се обръща внимание, но гумените тротоари премахват нуждата от изсичането на дървета, поради прекаленото разрастване на коренната им система, тъй като части от тях могат да се повдигат, за да бъдат подрязани корените, след което да бъдат подменени.
В САЩ всяка година се изхвърлят около 300 млн. гуми, което представлява над 1.6 млн. тона отпадъчна гума. С технологията, която се използва отвъд Океана, една гума е достатъчна за направата на един кв. фут (0.09 кв. м) гумен тротоар.
В САЩ тази практика е въведена през 2001 г. Гумите се смилат на малки парченца, след което се добавят химикали и свързващи материали, като всичко това се изпича на отделни панели, от които после се сглобяват тротоари. Тежестта на всеки подобен панел е една четвърт от теглото на бетона.
Вижте още: Защо и у нас да не стане така - част 1