Представяме в Италия уникално зелено сирене
Уникалното зелено сирене, което се прави в околностите на село Черни Вит, ще представи нашата страна на 7 -ия панаир "Сирене-мляко във всички форми и размери" от 18 до 21 септември в италианския град Бра, област Пиемонте, съобщава БНР.
Събитието се организира от Фондацията Slow Food, която работи за защита на биоразнообразието в Италия и в други страни и цели в тази връзка да запази сиренето "Черни Вит", застрашено от изчезване.
Последният традиционен занаятчия, който го прави, е вече на 80 години и желанието е неговият метод да бъде спасен.
На изложението в Бра зеленото сирене ще има свое изложбено място.
Според презентацията Slow Food влажният старопланински въздух в с. Черни Вит създава перфектни условия за узряването на уникалното зелено сирене, което се прави в малки количества и само в района.
След Гергьовден пастирите качват високо в планината овцете на някои от 60-те семейства в селището и ги връщат чак септември-октомври. Сиренето се съхранява в качета, които остават в планината до края на пасищния сезон, след това се свалят долу и се складират в избите. След като качетата се отворят, под въздействието на влажния въздух плесените спонтанно започват да се развиват и бързо покриват сиренето.
Дълги години на това се е гледало като на страничен ефект при бялото сирене, като ценността му невинаги е била оценявана. Така покрай замирането на традициите зеленото сирене е станало застрашено от изчезване. От две години с помощта на организацията Slow Food - България, се работи да се превърне в продукт.
Осъзнавайки колко е важно да се запази традицията, кметът на Черни Вит сам се захваща с производството и намира и други съмишленици. С помощта на Slow Food е реновирана къща, която да служи като централно място за зреене, складиране и продажби на сиренето, като център на общност, която е на път да бъде възстановена. Сега всички стъпки на процеса по производството се документират с помощта на последния традиционен производител.
Зеленото сирене на Черни Вит все повече започва да прилича на продукт и ще бъде промотирано във и извън България.