Рефинансират през банки дълговете на НАПИ?
Една от възможностите за изчистването на дефицита на пътната агенция е държавата да признае неразплатените разходи на пътностроителните компании и те да могат да се рефинансират през банките. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев пред журналисти. Той участва в кръгла маса по проблемите на Закона за устройството на територията.
Целта на предложението е да се запази програмното бюджетиране за следващата година
Представители на министерствата на регионалното развитие и благоустройството /МРРБ/ и на финансите започват интензивни преговори с пътните фирми за подписване на споразумения за изчистване на неразплатените задължения от страна на държавата за извършени в миналото дейности и под формата на държавни гаранции да се реши проблемът с вътрешната задлъжнялост.
Така приходът за компаниите ще е гарантиран, защото двете министерства ще потвърдят задължението си, обясни министърът.
По думите на Плевнелиев банките са реагирали положително на идеята. Всяка банка, при условие че й се предоставят държавни гаранции за вземане, би се съгласила да рефинансира компаниите, ако те имат подобна необходимост, отбеляза министърът .
Дефицитът в пътната агенция към края на годината е 132.5 млн. лв. за възложени, извършени и неразплатени дейности, които са финансово необезпечени, уточни министърът. Той посочи, че бюджетът за следващата година на агенцията за капиталови разходи е в размер на 100 млн. лв.
Ако въпросът с дефицита не се реши, ще възникнат проблеми със зимното поддържане на пътищата, освен това за следваща година няма да има средства за инвестиции, каза министърът.
В бюджета за следваща година министерството е заложило проекти на обща стойност около 500 млн. лв. на пътната агенция и това е програма максимум, посочи Плевнелиев. Сега трябва да се разглежда проект по проект, за да се вложим в макрорамката, зададена от Министерството на финансите, допълни той.
Извън тази сума МРРБ е поискало от финансовото ведомство около 370 млн. лв. за текущи разходи на пътната агенция, които включват текущо, аварийно и зимно поддържане на пътища, разходи за обезщетения и за проекти.
Бюджетът на МРРБ от 100 млн. лв. кризисно беше намален на 85 млн. лв. и сега още е намален с около десет процента, каза министърът. По думите му с тези суми ще мога да се поддържат само елементарните функции на ведомството, основният фокус ще е за подготовката на проекти и за обезщетения, за да може да "тръгне" европейското финансиране.
В отговор на въпрос Плевнелиев съобщи, че до месец се очаква да приключи започналата проверката на Сметната палата в пътната агенция.
Източник: БТА