Диамантите са следващият голям балон, който ще се спука?
Спекулативният балон в цените на необработените диаманти вероятно ще се спука до средата на 2010 г. и заплашва повторение на кризата в индустрията от миналата година, смята ръководител на втория най-голям производител на диаманти в света - руската Alrosa, цитиран от Reuters.
Цените на необработените диаманти паднаха наполовина до март в сравнение с върховете им от август 2008 г., но оттогава са нараснали с около 50%, без в същото време да има сериозен ръст в цените на обработените диаманти или в потребителското търсене на бижута.
Лекторите на конференция за диамантите, проведена в Антверп вчера говориха за вероятен спекулативен балон.
"Много вероятно е балонът да избухне в края на пролетта или лятото," според Сергей Улин, вице-президент на държавната компания Alrosa. "Предстоят ни трудни времена, може би по-трудни от септември/октомври 2008 г."
Този срив, предизвикан от световната финансова криза, доведе до това, че близо 500 000 от около 800 000 работници в Индия загубиха работата си. Индия е центърът на обработката на диаманти. Експерти прогнозираха, че индустрията ще се свие с 30-40% вследствие на кризата.
Широко мащабните фалити обаче бяха избегнати отчасти заради това, че производителите намалиха цените, а банките не спряха рязко кредитирането в индустрията, която има задължения в размер на до 15 млрд. долара.
Търсенето на диамантени бижута ще намалее с почти 10% през тази година, след като се понижи с 9% през 2008 г. Търсенето се очаква да се повиши само с 0.4% през 2010 г., според доклад в сектора.
САЩ, чиито потребители купуват над 40% от диамантите в света, излезе от рецесия през третото тримесечие, а периодът до Коллед, който обикновено съставлява 40% от годишните продажби, се очаква да бъде малко по-добър в сравнение с миналата година.
Щатският внос на необработени диаманти пада с 43.5% в първите девет месеца на 2009 г. и с 23.4% през септември.
Индустрията има огромно надежди за растеж в развиващите се държави, особено в Китай и Индия, но нито една от двете не може да компенсира спадът на продажбите в развитите страни засега.
Ако продажбите в САЩ паднат с 10%, то тези в Китай трябва да нараснат двойно, за да компенсират, според анализатори.
Едно от предизвикателствата пред индустрията е да направи така, че потребителите да желаят да купуват скъпоценни камъни и в бъдеще като засили намаляващият интерес от страна на по-младото поколение.