Железопътна инфраструктура - НКЖИ намалява от 1 януари 2010 г. средно с 20% инфраструктурните такси за товарните превози. С намалението техният размер се доближава до средните нива в Европейския съюз, с което се създават условия за нарастване на обема на товарните превози и за засилване на конкуренцията на транспортния пазар, съобщиха за Profit.bg от компанията.

С Решение на Министерския съвет от 30 декември 2009 г. се изменя Тарифата за инфраструктурните такси, събирани от управителя на железопътната инфраструктура, както следва:

1.Таксите за резервация за товарни превози ще бъдат в границите от 0.9045 до 0.9997 лв. вместо досегашната такса от 1.1335 лв. за влаккилометър.

2. Таксите за резервация за превоз на контейнери и/или товарни автомобили с блок-влакове ще бъдат в границите от 0.6331 до 0.6998 лв. вместо 0.7935 лв. за влаккилометър.

3. Таксите за преминаване на товарен влак по железопътната инфраструктура независимо от категорията на жп линията ще бъдат в следните граници:

а) за железен път - от 0.0029 до 0.0033 лв. вместо досегашната такса от 0.0038 лв. за брутотонкилометър;

б) за електрически инсталации - от 0.4232 до 0.4678 лв. вместо 0.5452 лв. за влаккилометър;

в) за контактна мрежа - от 0.3318 до 0.3668 лв. вместо 0.4275 лв. за влаккилометър;

г) за управление на движението - от 1.8579 до 2.0534 лв. вместо 2.3930 лв. за влаккилометър.

4. Таксите за превоз на контейнери и/или товарни автомобили с блок-влакове ще бъдат в следните граници:

а) за железен път - от 0.0021 до 0.0023 лв. вместо досегашната такса от 0.0027 лв. за брутотонкилометър;

б) за електрически инсталации - от 0.2963 до 0.3275 лв. вместо 0.3817 лв. за влаккилометър;

в) за контактна мрежа - от 0.2322 до 0.2567 лв. вместо 0.2992 лв. за влаккилометър;

г) за управление на движението - от 1.3005 до 1.4375 лв. вместо 1.6751 лв. за влаккилометър.

В чл. 35, ал.2 от Закона за железопътния транспорт се посочва, че границите на размера на таксите се определят с акт на Министерския съвет по предложение на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Според ал.3 управителят на железопътната инфраструктура определя размера на инфраструктурните такси в границите по ал.2 при условия и по ред, определен от Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, посочват от НКЖИ.

До средата на януари управителят на железопътната инфраструктура ще определи конкретния размер на инфраструктурните такси в границите, посочени в постановлението на Министерския съвет от 30 декември 2009 г., съгласно чл.35, ал.3 от Закона за железопътния транспорт, които ще са в сила от 1 януари 2010 г.

За сведение с Тарифата за инфраструктурните такси, събирани от Национална компания „Железопътна инфраструктура" (приета с ПМС No 302 от 2001 г.; обн.,ДВ,бр.1 от 4 януари 2002 г.; доп.,бр.49 от 17 май 2002 г.) се определя, че инфраструктурните такси включват таксата за резервация на капацитет на железопътната инфраструктура и таксата за преминаване по железопътната инфраструктура.

От своя страна таксата за преминаване по железопътната инфраструктура включва таксите за използване на железния път, на електрическите инсталации, на контактната мрежа и енергоснабдителните съоръжения и на системите за управление и сигурност на движението.

На електронната страница на компанията има подробна информация за инфраструктурните такси.

ДП Национална компания Железопътна инфраструктура - НКЖИ е създадена 2002 г. за поддържане и управление на железния път и съоръженията по жп мрежата на България. НКЖИ е самостоятелна, отделна структура от БДЖ ЕАД.