Спортът е бизнес
Световноизвестните атлети не са просто спортисти, те са марки, които се продават и то скъпо. Когато викате за любимия си отбор, едва ли се замисляте, че това, което за вас е игра, за някого е бизнес. Да, Manchester United е марка, марка е и Анна Курникова.
Списание „Форбс" класира десетте най-скъпи марки в бизнеса в 4 категории: компании, събития, атлети и отбори. Ето и четирите десетки:
Компании
1. Nike
Оценява се на: 10.7 млрд. долара
Това е единствената компания за спортна екипировка, чийто пазарен дял в света се е увеличил в последните 2 трудни години.
2. ESPN
Оценява се на: 10.5 млрд. долара
Телевизия ESPN, контролирана от Disney, таксува кабелните оператори с 4 долара за всеки абонат! Това е най-високата такса в САЩ.
3. Adidas
Оценява се на: 7.3 млрд. долара
Логото на Adidas можете да видите на екипите на 350 национални отбора в света.
4. Gatorade
Оценява се на: 6.4 млрд. долара
Gatorade на PepsiCo държи 75% от пазара на спортни напитки в Северна Америка. Това е с 3.5 пъти над дела на основния й конкурент - Powerade на Coca-Cola.
5. Reebok
Оценява се на: 2 млрд. долара
Reebok е дъщерна компания на Adidas от 2006 г. Тя осигурява екипите на редица професионални отбори в света, включително националите на САЩ по футбол и хокей,
6. Sky Sports
Стойност: 1.3 млрд. долара
Това е британският отговор на американския ESPN.
7. EA Sports
Оценява се на: 770 млн. долара
Компанията е автор на Madden NFL - най-продаваната спортна видео игра в историята. Миналата година бе стартирана 20-тата й версия.
8. Under Armour
Оценява се на: 530 млн. долара
Ризите, които побеждават влагата, на Under Armour станаха толкова популярни в САЩ, че се наложи Министерството на отбраната да промени правилата си за военни униформи, за да могат да се ползват и от морските пехотинци.
9. YES Network
Оценява се на: 525 млн. долара
Това е най-гледаната регионална спортна телевизия в САЩ.
10 IMG
Оценява се на: 400 млн. долара
Телевизията сключи няколко големи сделки с колежански спортни отбори.
Събития
1 Super Bowl
Оценява се на: 420 млн. долара
Финалът на американското първенство по футбол се наблюдава от средно 98.7 млн. души. Той държи рекорда за най-гледано предаване в САЩ и за най-скъпо рекламно време в целия свят.
2. Летни Олимпийски игри
Оценяват се на: 230 млн. долара
Олимпийските игри в Пекин имаха приходи от 3.9 млрд. долара, като малко не им достигна да станат първото спортно събитие събрало 4 млрд. долара.
3. FIFA World Cup
Стойност: 120 млн. долара
Организаторите на тазгодишното първенство в Южна Африка очакват приходите от медии и спонсори да надхвърля тези от предишното издание с 600 милиона долара.
4. Купата на UEFA
Стойност: 110 милиона долара
Този шампионат привлича най-много корпоративни спонсори в света, като през 2008 сумата възлиза на 200 млн. долара
5. Световна бейзболна лига
Оценява се на: 106 млн. долара
Това е най-печелившото световно първенство.
6. Daytona 500
Оценява се на: 100 млн. долара
Въпреки че цените на билетите за 4 000 зрители се намалиха със 73% миналата година, автомобилното рали все още привлече 30 млн. долара приходи.
7. Зимни Олимпийски игри
Оценяват се на: 93 млн. долара
Очаква се приходите от тазгодишната Олимпиада във Ванкувър да са с 60% над тези от Торино, Италия.
8. Първенство на Националната колежанска лига на САЩ (мъже)
Оценява се на: 90 млн. долара
Обединява 1 281 институции в САЩ в организирането на колежански турнири.
9. Световна бейзболна лига - Седмицата на звездите
Оценява се на: 75 млн. долара
Седмицата с участието на звездите на всички времена се превръща в едно от най-гледаните предавания. В него са се появявали дори президентите на САЩ.
10. Kentucky Derby
Оценява се на: 67 млн. долара
Това са най-печелившите конни надбягвания в света.
Спортисти
1. Тайгър Уудс
Оценява се на: 82 млн. долара
Дори и да не удари нито една топка за тази година, той пак ще спечели повече пари от който и да е друг спортист в света, благодарение на рекламните си договори. Миналата година е подписал договори за 105 млн. долара, което е повече от сумите, уговорени от следващите трима спортисти в списъка заедно.
2. Дейвид Бекъм
Оценява се на: 20 млн. долара
Името му е най-търсеното име на спортист за десетилетието в интернет.
3. Роджър Федерер
Оценява се на: 16 млн. долара
16-кратният шампион в Големия шлем миналата година е заработил 28 млн. долара от реклама - с 6 милиона повече от втория тенисист в класацията
4. Дейл Ернхард младши
Оценява се на: 14 млн. долара
Той е обявен за най-популярният пилот в Нascar в седем поредни години.
5. ЛеБрон Джеймс
Оценява се на: 13 млн. долара
Освен като баскетболист, миналата година той се изявяваше и като водещ в SNL и ESPY Awards.
6. Коби Брайън
Оценява се на: 12 млн. долара
Миналата година бе най-успешната финансово за Брайън.
7. Фил Микълсън
Оценява се на: 10 млн. долара
Тази година ще отвори собствено голф игрище в Северна Каролина и приходите му ще станат още по-големи.
7. Мария Шарапова
Оценява се на: 10 млн. долара
Шарапова отпадна бързо-бързо от Australian Open, но ще се утеши с рекламни сделки с Nike, Prince и Tag Heuer.
9. Тони Хоук
Оценява се на: 9 млн. долара
Скейтбордистът миналата година спечели 13 милиона долара от реклами.
10. Джеф Гордън
Стойност: 8 млн. долара
С 16 милиона долара от рекламни договори миналата година, Гордън избута плувеца Майкъл Фелпс извън топ 10.
Отбори
1. Манчестър Юнайтед
Англия, футбол
Оценява се на: 270 млн. долара
Повече от половината от феновете са в... Азия. Първенството на Острова е едно от най-гледаните предавания в Азия, а Ман Юнайтед са най-популярният отбор там.
2. New York Yankees
САЩ, бейзбол
Оценява се на: 266 млн. долара
Отборът има амбициите и реалната възможност да измести Ман Юнайтед от първото място в скоро време.
3. Реал Мадрид
Испания, футбол
Оценява се на: 245 млн. долара
Седемгодишната сделка за 1.4 млрд. долара за ТВ права на Реал е най-голямата сделка за един отбор в историята.
4. Dallas Cowboys
САЩ, американски футбол
Оценява се на: 208 млн. долара
На второ място в Националната футболна лига на САЩ са New England Patriots, които обаче, са с цели 58 млн. долара зад тях.
5. Байерн Мюнхен
Германия, футбол
Оценява се на: 200 млн. долара
30-годишната сделка на Байерн със застрахователния гигант Allianz е сред най-дълготрайните сделки в историята.
6. Арсенал
Англия, футбол
Оценява се на: 195 млн. долара
Този отбор е по-скъп от останалите пет марки на собственика Стан Крьонке взети заедно (сред които са Аваланш от НХЛ, Nuggets от НБА и Rams от НФЛ).
7. Милан
Италия, футбол
Оценява се на: 175 млн. долара
Основен съперник е Ювентус. Името на отбора доста пострада след скандал за уговаряне на мачове през 2006.
8. Барселона
Испания, футбол
Оценява се на: 170 млн. долара
Барселона отказва милиони долари спонсорство всяка година, като отборът предпочита да изписва Unicef на фланелките си. Клубът прави дарение на организацията всяка година.
9. New York Mets
САЩ, бейзбол
Оценява се на: 159 млн. долара
Поглъщат Brooklyn Dodgers и образуват един от най-силните нюйоркски отбори.
10. Boston Red Sox
САЩ, бейзбол
Оценява се на: 157 млн. долара
Средната цена на билета за техен мач е 50 долара, което е почти двойно за средната цена за останалите мачове в бейзболната лига.