Краят на Хамър?
Имаше времена, в които човек можеше истински да се изфука с притежавания "Хамър". През 2002 г. американският рапър Фифти сент превърна марката в звезда на видеоклипа към парчетото си Wanksta. Във филмчето се появява цяла флотилия хамъри, а самият изпълнител рапира от задната седалка на един от тях. До него, разбира се, седи оскъдно облечена девойка. Джипът изпреварва по-малки коли, а рапърът Фифти сент им се подиграва. Най-вече на "лузъра", чиято леко кола е сдала багажа насред път и чиято изнервена приятелка напуска мястото на събитието и самия нещастник.
Символ на любовта на американеца към големите автомобили и на безгрижието по отношение на изразходваното гориво. Нарастналото съзнание за околната среда, високите цени на бензина и рецесията през последните години предизвикаха упадъка на култовата марка. Ето, че сега настъпи и окончателната й смърт. След провала на заплануваната продажба на китайската марка "Сичуан Тен-Жон", стана ясно, че хамърът е несъвместим с плановете на китайското правителство да насочи автомобилната индустрия на страната към по-екологични модели. На Дженеръл Мотърс не оставаше нищо друго, освен да ликвидира марката. Наистина от централата в Детройт оповестиха, че ако има други заинтересовани, нека заповядат, но надеждите са малки.
По този начин кариерата на "Хамър" се оказа кратка, макар и впечатляваща. Автомобилът води началото си от разработка от 80-те години за американската армия. Военните искат автомобил, който да е по-малък от камион, но по-голям от обикновените джипове. Резултатът е произвежданата от компанията за военно оборудване AM Дженерал "High Mobility Multipurposed Wheeled Vehicle" в превод "Високо-проходимо многоцелево колесно превозно средство", наричан съкратено "Humvee". Американската общественост обръща внимание на конструкцията по време на първата война в Персийския залив, тъй като "хъмви"-тата непрекъснато се появяват на екрана на новинарската телевизия CNN.
Сегашният губернатор на Калифорния, а тогава само холивудски актьор Арнолд Шварценегер, също забелязва модела и поисква от производителя да изготви и цивилна версия, чиито продажби започват под наименованието "Хамър". Шварценегер бързо се превръща в първи фен на марката и си набавя цели седем екземпляра. Скоро гигантоманският джип се превръща в неотменим атрибут и за рапъри като Тупак Шакур или Куулио.
През 2009 - продадени само 9 хил. хамъри
През 1999 г. Дженерал Мотърс откупва марковите права и се опитва в течение на следващите няколко години да го превърне в по-масова марка. Освен първоначалния голям модел Ейч 1 Джи Ем пуска на пазара и по-малките версии Ейч 2 и Ейч 3, които въпреки по-малките си габарити продължават да изглеждат като чудовища спрямо другите автомобили по пътищата. Мнозина американци си купуват високопроходимите модели, макар и никога да не ги карат по нещо друго освен асфалт.
Високият разход на гориво, както на хамърите, така и на другите джипове, излезли на мода в онези години, не смущава никого, докато цените на бензина са ниски. За 2006 г. са продадени цели 71 хиляди хамъри. С покачването на цените нещата се променят из основи, в САЩ също все повече хора започват да мислят по-екологично. Следва и икономическата криза. Продажбите намаляват и преди близо две години Дженерал Мотърс за пръв път обявява марката за продажба. За цялата минала 2009 г. са продадени общо едва 9 хиляди хамъри.
Източник: Дойче веле