„Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ) изразява своето становище, че намерението на правителството на Република България за увеличаване на здравната вноска от 8 на 10 процента представлява неуместен и изцяло погрешен подход в контекста на конкретната икономическа обстановка в страната и несъстоялата се здравна реформа", се казва в становище на АИКБ, с председател на УС Васил Велев.

Аргументите за това са следните:

Подобна идея не е обсъждана със социалните партньори в Националния съвет за тристранно сътрудничество.

Оповестената мярка е в противоречие с обявения ангажимент на правителството за намаляване на социално - осигурителната тежест като цяло, както и с обявените вече намерения за увеличаване на вноската на 10 на сто през 2011 година, но едва след като бъдат остойностени здравните услуги и бъде завършена болничната реформа. Тя поставя под въпрос единството и последователността на общите политики в страната, подава противоречиви сигнали и създава несигурност в социално-икономическата среда.

Предложението за увеличаване на здравната вноска с 2 процента без извършена реформа в системата на здравеопазването прехвърля в значителна степен проблема върху производствения сектор и ще забави темпа на възстановяването на икономиката.

Допълнителното облагане на труда в условията на криза затруднява бизнеса, като увеличава разходите за труд и съответно намалява конкурентоспособността на реалния икономически сектор. Оскъпяването на работната сила неизбежно ще влоши допълнително ситуацията и ще увеличи безработицата, което от своя страна ще се отрази неблагоприятно върху приходите в бюджета.

При дълг на държавата и общините от над един и половина милиарда лева към частния бизнес, натрупан вследствие на изпълнени, но неизплатени обществени поръчки и невъзстановен ДДС, както и неизвършени авансови, междинни и финални плащания по проекти, финансирани от фондовете на ЕС, държавата не следва да изисква допълнителен финансов ресурс от сектора, на който тя самата е длъжник.

Решението за увеличаване на здравната вноска не представлява адекватния отговор за конкретно възникналата ситуация - липса на постъпления в Националната здравноосигурителна каса и последващото забавяне на разплащанията към личните лекари. Решението на подобен проблем следва да се търси чрез промяна на политики и програми.

Практиката, освен това, нееднократно е показвала, че увеличаването на осигурителната тежест се отразява на събираемостта на данъците и води до преминаване в „сивия сектор" на икономиката.

Към настоящия момент е известно, че нерегламентираните плащания в здравния сектор съставляват преобладаващата част от цялото финансиране на всички лечебни заведения у нас. АИКБ приема, че усилията за „изсветляването" на сектора, премахването на монопола на Националната здравноосигурителна каса, последователните усилия за реформиране на цялата система със задължителното и отдавна очаквано от обществото независимо изчисление на цените на медицинските услуги са верните подходи за подобряване качеството на здравеопазването.

АИКБ подкрепя алтернативната идея за решаване на проблема с недостиг на постъпления в консолидирания бюджет, а именно - с плащане на осигурителните и здравни вноски от категориите лица - държавни служители.