Е.ОН и правителството са в контакт за продажбата на дялове
Е.ОН България е информирана за намерението на правителството да продаде държавния дял в Е.ОН България Мрежи и Е.ОН България Продажби. Това заявиха за Profit.bg от компанията, потърсени за позицията на Е.ОН около новината от вторник, за начало на процедурата за приватизацията на миноритарния дял на държавата в споменатите по-горе компании.
Според министъра на икономиката, енергетиката и туризма на България Трайчо Трайков държавният дял от 33% ще бъде предложен за продажба през Българска фондова борса.
„Миноритарният пакет на държавата е 33%. Ако останем собственик, съществува несигурност за монетаризирането на държавния дял, а приватизирайки миноритарния си дял, държавата ще получи капиталовата печалба от реинвестирането през годините", обясни Трайков. „Смятаме, че от всички гледни точки това е най-добрият вариант", изтъкна той.
Предвид случващото се от Е.ОН България ни информираха, че ръководството на дружеството поддържа връзка с правителството.
„Ръководството на компанията поддържа връзка с правителството, но все още няма окончателни резултати", съобщиха оттам. „В момента, в който се вземат конкретни решения, ще бъдете информирани".
Е.ОН България стана собственик на 67% от Електроразпределение - Варна АД и Електроразпределение - Горна Оряховица АД в началото на 2005 г.
През януари 2006 г. компанията преотстъпва 8% от дяловете си в електроразпределителните дружества (ЕРД) на Европейска банка за възстановяване и развитие, запазвайки мажоритарен дял.
В края на 2006 година, в резултат на правното разделяне, бившите ЕРД Варна и ЕРД Горна Оряховица бяха преобразувани на Е.ОН България Мрежи АД и Е.ОН България Продажби АД. Правното разделяне позволи на компаниите от групата Е.ОН България реално участие на либерализирания пазар в страната. Именно в двете акционерни дружества държавата контролира по 33%.
Според предоставената официална информация годишно Е.ОН България Мрежи АД доставя 4.9 ТВтч електроенергия, снабдява повече от 1.1 млн. клиенти на територията на областите Варна, Добрич, Шумен, Търговище, Велико Търново, Габрово, Разград, Русе и Силистра и поддържа около 40 хил. км. електроразпределителна мрежа за високо, средно и ниско напрежение, 26 подстанции ВН/СрН и над 12 000 трафопоста.
На територията, обхваната от разпределителната мрежа, дружеството осигурява управление на разпределителната мрежа; доставка на електрическа енергия на потребителите, които са присъединени към разпределителната мрежа; поддържане на обектите и съоръженията в съответствие с техническите изисквания; развитие на разпределителната мрежа в съответствие с перспективите на икономическото развитие и прогнозите за изменение на електропотреблението в региона; непрекъснатост на електроснабдяването и качеството на подаваната електроенергия; други услуги на потребителите.
Като член на групата на Е.ОН България, Е.ОН България Продажби АД доставя електричество до всички клиенти, най-вече на територията на Североизточна България. Освен доставката на електричеството, компанията предлага и услуги в областта на електроенергията, както за битови, така и за стопански клиенти. За изпълнение на доставките Е.ОН България Продажби АД закупува необходимите количества електроенергия от всички възможни производители, за да осигури надеждно и изгодно портфолио на доставките. За транспорт и доставка компанията използва електроразпределителната мрежа на съответните оператори.
Е.ОН България приключи 2009 г. с приходи в размер на 717 млн. лева и доставката на 5.2 млрд. kWh електроенергия. Инвестициите за миналата година са 59 млн. лева. Клиентите на компанията наброяват 1.1 млн. души, като обслужваната територия е към 30 хил. кв. км. Дължината на разпределителната мрежа е 41 800 км. В дружеството са заети 2 114 служители.
Според профила на енергийната компания битовите потребители са с най-голям дял (50%) при разпределението на продажбите по групи потребители. Следват търговските (21%), стопанските (25%) и обществени (4%) клиенти.
Пазарният дял на Е.ОН България по продажби у нас (по обем продажби на електроенергия до краен потребител към декември 2008 г., според доклад на МИЕТ) е 18%, като пред нея са ЕВН (27%) и ЧЕЗ (29%).
Бъдещите цели на Е.ОН България са да се превърне във водеща компания на българския енергиен пазар, да увеличи добавената стойност в рамките на концерна E.ON и E.ON Energie, както и да стане ключов играч в политическия и икономически живот на България.
От компанията планират да постигнат заложените цели чрез засилване на позициите по веригата на добавената стойност (производство на електроенергия/разпределение/продажби), заемане на водеща позиция на либерализирания пазар, навлизане на пазара на газ (интеграция на продажбите на електроенергия и газ), както и изграждане и използване на силна регионална позиция, ноу-хау и синергии.
Сн.: Е.ОН България (Фотоархив)