Н. Нейнски: Част от резерва да се насочи към европроекти
В момента България е страна, от която се очаква наистина да навакса загубеното време през последните няколко години и да даде ясни и неопровержими доказателства, че добрите думи и заявки могат да се мултиплицират в успешна практична политика, заявява евродепутът и бивш министър на външните работи Надежда Нейнски в интервю за БГНЕС.
"В този смисъл бих казала, че България е под сериозно наблюдение дали се изпълняват ангажиментите. Ние имаме и добри и успешни страни от сегашната политическа ситуация, има и такива, които все още будят притеснение. На фона на общата икономическа криза, действията на България се следят внимателно и поради това, че като страна-членка на ЕС и още нещо - че е в близост до една държава в момента, която стана симптоматична за проблеми в съюза - Гърция, нашите партньори се стремят наистина да диагностицират, ако мога така да нарека, процесите още от рано.
Гърция даде нагледен пример за това, какво не трябва да се прави в една държава, как не трябва да се живее на кредит и как не трябва да се интерпретират по балкански начин фактите за реалната икономика и за финансите, защото истината е, че данните, които Гърция беше подала през годините не отговарят на реалното положение в страната, при което се оказа, че дефицитът на Гърция е изключително висок и това застраши не само Гърция, но това застраши и останалите държави в ЕС, защото това е система, която е взаимосвързана", каза Надежда Нейнски. Според нея това определено в момента е тема номер 1 за ЕС, има от най-мрачни прогнози, до оптимистични прогнози.
Евродепутатът смята, че опасност за еврото няма. "В Комисията по бюджета, в която съм член, много се коментира този въпрос. Даже се коментираше съвсем наскоро и с представители на националните парламенти идеята за много по-близка връзка и съгласуване между националните бюджети с бюджета на ЕС. Тоест има една тенденция и гласове в ЕС, които искат много по-сериозен контрол върху начина, по който се изработват и се приемат националните бюджети.
Противниците на тази теза казват, че не трябва ЕС да се бърка в националната политика, но като всички неща това е и така, и не е, защото те от една страна, нямат право наистина да се бъркат в начина, по който да се построят националните бюджети, но от друга страна проблемите вече в националните бюджети малко или много, да не кажа много, рефлектират в общия европейски бюджет.
Смятам, че като цяло този проблем, който възникна с Гърция, ще действа много отрезвително и ще доведе до много сериозни промени, включително и в еврозоната като начин на контрол, като много по-задълбочен поглед върху процесите в отделните държави", заяви Нейнски.
Според евродепутата от Синята коалиция една от много дискутираните теми, е това дали да се пипа резервът. "Аз смятам, че позицията на Синята коалиция в това отношение е много категорична, че фискалният резерв може да се пипа единствено и само за реформи, а не да се наливат пари в сектори, които не са реформирани, които на практика малко или много са онези, които са застрашили финансовата стабилност в момента в държавата.
Второто нещо, което е дискутирано - това е по отношение на дефицита - колко и какви нива на дефицита трябва да бъдат поддържани. И тук ще отворя една скоба - как се отчита този дефицит - дали се отчита по европейските принципи и стандарти или се отчита по българските и балканските начини. Тоест темата с Гърция тук е много актуална - дали част от държавите, особено в Юга, не се изкушават да прикриват част от дефицита си, примерно като държавата не се е изплатила на фирмите, а ако се изплати реалният дефицит, ще бъде много по-голям. Или договори, които са сключени, но не са осъществени плащания и които ако се осъществят тези плащания, също ще повлияят реално на дефицита.
Много голям е спорът по отношение на дефицита, но аз ще кажа нещо надявам се принципно и то е - ще започна от ЕС. Във финансовата рамка до 2013 година за България са предвидени 11 млрд. евро. Тези 11 млрд. евро, голяма част от програмите, за които са предвидени, изискват съфинансиране, тоест България трябва да участва в тези програми с определен процент. Аз смятам, че в това отношение трябва държавата да предвиди пари, за да могат да бъдат усвоени тези 11 милиарда евро. Тоест ето ви един случай, в който наистина си заслужава да бъдат взети пари от държавата", казва Нейнски.
Тя смята, че държавата не трябва да влага пари в този момент в различни мегаломански проекти, а да се направят реформите в социалната сфера, реформите в здравеопазването, в образованието, в държавната администрация - и то те трябва да бъдат моментално проведени, още докато е висока подкрепата в правителството.
"И трябва да се инвестира подкрепа в реформи, а не тази подкрепа да се търси самоцелно. И в този смисъл, смятам, че освен реформите, трябва да се ограничат максимално разходите и да се води много внимателна финансова политика, за да не се стигне наистина първо, до много голям бюджетен дефицит и до така дискутираната тема за споразумение с МВФ, което в сегашните условия, вероятно и условията ще се влошават все повече и повече с бавенето на реформите", заяви Надежда Нейнски.