Въпреки икономическите си проблеми, Дубай, градът с най-високата сграда в света, се приготвя да открие летище, което има за цел да стане най-натовареното в света, пише AP.

В Дубай очакват летище Dubai World Central-Al Maktoum International, което трябва бъде открито в неделя, един ден да се превърне в гигантски транзитен център с пет успоредни писти и да измести летището в Атланта от първата позиция в света. Там където камилите в момента пасат, се очаква да да има до четири терминала, които ще обслужват повече пътници в сравнение с второто и третото най-натоварени летища в света, а именно чикагкското О'Хеър и лондонското Хийтроу, взети заедно.

Летището и заобикалящият го комплекс, които ще струват повече от 32 млрд. долара, са доста рисков залог за Дубай, чиито големи стремежи бяха засенчени от невъзможността да се плаща за тях.

Дубай е опровергавал критиците преди, след като за няколко десетилетия успя да превърне настоящото си летище от малка писта в един от най-големите международни транзитни центрове. Това, което е неясно в момента, е дали емирството, което е един от седемте градове-държави съставляващи Обединените арабски емирства, може да привлече достатъчно бизнес, за да оправдае апетита си за проект от подобна величина.

Новото летище, което ще се разраства на етапи в следващите две десетилетия, е планирано доста преди икономическия срив да разкрие сериозните проблеми на Дубай по отношение на финансирането. Емирството все още се бори със задълженията си, които надхвърлят 100 млрд. долара. Дубай все още не е финализирал споразумението с кредиторите си касаещо дълговите проблеми на държавния конгломерат Dubai World. Подобни опасения има и за други компании свързани с държавата.

Проблемите обаче не отказаха Дубай от плановете за ново летище.

Според местните държавници летището е важен инфраструктурен проект, който ще затвърди доминацията на емирството като регионален транспортен и логистичен център. Дубай вече разполага с най-натовареното морско пристанище и най-натовареното летище в региона.

Въпреки че настоящото летище на Дубай е сред най-натоварените в света, то не използва пълния си капацитет. Новото летище е необходимо, тъй като настоящото не успява да се справя особено добре в пиковите моменти. Това е причината кранове здраво да работят по строителството на допълнителни постройки на настоящето Dubai International, въпреки че все повече внимание се отделя на новото летище Al Maktoum International.

Новото летище е проектирано така, че в крайна сметка да обслужва до 160 милиона пътници и 12 млн. тона товари всяка година. Ако регионът успее да привлече достатъчно бизнес, летището ще стане най-натовареното в света, изпреварвайки летище Харстфийлд-Джалсън в Атланта.

Летището в Атланта е обслужило малко над 90 милиона пътници през 2008 г. Това е повече от два пъти в сравнение с 37.4-те милиона пътници преминали през летището на Дубай през същата година.

Dubai International обаче се разраства бързо. Предварителните данни показват, че броят на пътниците се е увеличил с 9% до 40.9 млн. през 2009 г.

По-голяма част от пътникопотока се генерира от бързоразрастващата се авиокомпания Emirates, която е държавна и засега остава сравнително незасегната от дълговата криза в Дубай.

Авиокомпанията не показва и признаци на забавяне. Само седмици след като Emirates обяви поръчката на още 32 самолета Airbus A380 за 11.5 млрд. долара, в добавка към 58-те които беше поръчала преди това, компанията потвърди плановете си да поръча още самолети през следващия месец. Emirates в момента набира 3 000 нови служители за кабинен екипаж и повече от 700 пилота кат част от стратегията й за растеж.

Плановете са в крайна сметка дейността на Emirates и евентуално останалата част от дейността на Dubai International, на новото летище през следващото десетилетие. Засега Emirates действа основно на съществуващото летище.

Това означава, че Al Maktoum International ще търси други клиенти.

Засега на новото летище е построена само една писта, в която са вложени част от 820-те млн. долара инвестирани в проекта досега. Общата стойност на проекта, който включва големи бизнес и жилищни комплекси около летището, се очаква да възлезе на над 32 млрд. долара.

Първоначално летището ще обслужва само товарни полети. Първият терминал за пътници няма да отвори преди март.

Засега десет авиокомпании са изявили желание да развиват дейност на новото летище.