Двойно повече молове и тревожен ръст на свободни площи
Възможностите на пазара на търговски площи в България са подложени на изпитание с отварянето на три нови търговски центъра през изминалото тримесечие. Официалното откриване на няколко други търговски центрове бе отложено, с цел спечелване на време за инвеститорите и шанс да привлекат повече наематели към техните проекти. Това се казва в изпратения на Profit.bg анализ на експертите от MBL, асоцииран партньор на CB Richard Ellis за България.
С отварянето на последния търговски център в София - The Mall, търговските площи в столицата достигнаха около 211 000 кв.м. Отвориха врати и два големи търговски центъра във Варна и Пловдив, с което съществуващите площи в търговските центрове в България достигнаха 507 000 кв.м.
Това е покачване с повече от 45% в сравнение с изминалото тримесечие, когато търговските площи бяха 348 000 кв.м.
Общо петнадесет търговски центъра с обща квадратура от 362 000 кв.м. са все още в процес на изграждане, въпреки че завършването на част от тях е отложено с цел избягване на неблагоприятните пазарни условия и липсата на наематели и кредитиране.
Проектите, които остават в идейна фаза на развитие са с площ от 1 125 000 кв.м., но голяма част от тях никога няма да бъдат завършени, поради липсата на икономическа обосновка водеща до липса на банково финансиране и интерес от страна на наемателите.
Графика 1: MBL/CBRE
Свободните търговски площи в търговските центрове нараснаха драстично в страната като надхвърлиха 160 000 кв.м или 18%, а в София се запазиха в рамките на 6%. Най-тревожно е състоянието на пазара в Пловдив и Варна, където нивото на свободни търговски площи са съответно 47% и 29%.
Важно е да се отбележи, че именно в тези градове бе отложен и пусковият срок на проекти, които все още се борят за привличането на достатъчен брой търговци и достигането на критичната маса от наематели, необходима за нормалното функциониране на един търговски център. От друга страна, много наематели към момента нямат намерение да отварят магазини извън София, което прави задачата на инвеститорите още по-трудна.
Нашето очакване е процентът на свободни площи да се повиши до края на годината, тъй като някои търговци вече започнаха да оптимизират своята мрежа от магазини и затварят обекти, които оперират на загуба. Освен това, се очаква и официалното откриване на нови търговски центрове в страната с площ от 148 000 кв.м, които едва ли ще отворят пълни, имайки предвид съществуващата пазарна обстановка, се казва в анализа.
Графика 2: MBL/CBRE
Отварянето на новите търговски центрове, главно в София, предостави възможност на търговците да разширят своят пазарен дял, да увеличат оборотите си и да спечелят нови клиенти. Това се оказа факт само за малък брой фирми, а на практика, много търговци постигнаха точно обратното, като разделиха своята база от клиенти между съществуващите си магазини и съответно това рефлектира върху техните обороти в други търговски центрове и по главните улици.
В останалите български градове обстановката също се оказа критична - там спадът на обороти на някои търговци надхвърли 50% на годишна база. Покупателната способност на населението продължава да е слаба и много местни и международни търговски вериги останаха разочаровани от силата на българския потребител.
В опит да задържат своите наематели и привлекат нови, повечето инвеститори направиха много компромиси както с намаление на наемните нива, така и с предлагането на допълнителни стимули за наемателите. Тези стимули включват довършителни работи на магазините, плащане само на наем базиран на оборота, гратисни срокове и други.
Главните търговски улици са също засегнати от отварянето на нови търговски центрове и свободните площи там продължават да се увеличават. Сега търговците имат възможност да наемат частично или напълно обзаведени магазини в търговските центрове на наемни нива, които са значително по-ниски от тези по търговските улици.
Собственици на магазини по главните улици, все още нямат реална представа за пазарната обстановка в страната и предлагат магазини на наемни нива, които не са съпоставими с понижените обороти на търговците, което води до наличието на свободни площи, отчитат експертите от MBL/CBRE.