До скоро винаги се е мислило, че детската градина няма особено значение за по-нататъшния живот на човека. Децата, които в детската градина са имали отлични оценки не винаги поддържат този успех в училище.

Икономисти обаче твърдят, че влиянието на детската градина е огромно, а погрешното схващане идва от това, че са се гледали оценките.

„Оценките за нас не са важни," казват икономисти от Харвард пред New York Times, "ние гледаме успехите на човека по-нататък, професията и статутът, който той/тя си извоюва в обществото, както и заплащането, което си осигурява."

От Харвард са проследили живота на 12 000 деца, които през 80-те са били част от образователен експеримент в Тенеси. Децата днес са на около 30 години.

Какво показва проучването?

Да, някои деца са имали по-добри оценки в детската градина. В училище те първоначално също имали добри резултати, след което оценките на много от тях започват да избледняват. Какви оценки са имали те по-нататък, за икономистите от Харвард обаче няма значение. Те се спират на това къде са сега децата с високите оценки. Оказва се, че тези, които са били отличници в детската градина имат много по-голям шанс да учат в колеж, по-голямата част от тях имат пенсионна осигуровка, имат по-малък шанс да станат самотни родители и най-важното - печелят повече пари от другите.

Какво са причините тези деца да печелят повече пари като възрастни не е ясно. Има различни хипотези - доброто обучение в детската градина ги учи на търпение, дисциплина, отстояване на мнението си. Възможно е и ранните тестове, които правят децата на 5-годишна възраст, просто по-добре да улавят вродената интелигентност и чертите в характера, докато тестовете в училище предимно изпитват на заучен материал.

Моментът за подобно изследване днес е много добър, отбелязва New York Times. Рецесията е обхванала света, безработицата се увеличава, а хората се чудят какъв е смисълът от доброто образование.

Трябва да се отчете и фактът, че разликата в заплащането на квалифицирания и неквалифицирания труд в САЩ нарасна до рекордно ниво миналата година.

Изводите

Изследването показва, че за добрите оценки не са само резултат на природната интелигентност на детето. В експеримента в Тенеси, децата са разделени в различни класове по случаен принцип. Във всеки един клас е имало представители на различни социални общности и се е очаквало средните крайни оценки на групите да бъдат горе-долу едни и същи. Само, че те не били едни и същи. Някои класове определено превъзхождали други.

Оказва се, че голямо значение има броят на учениците в класа - тези с 13 до 17 деца имали под-добри средни резултати от тези с 22 до 25.

Социалният статут, колкото и да не им се иска на защитниците на човешките права, също имал значение - класовете, в които имало повече деца от семейства с висок статут, като цяло дърпали напред.

Тези два фактора са важни, но най-важна била друга причина - учителят. Не е голямо откритие това, че с добър учител децата ще научат повече, но това, което твърдят от Харвард е, че добрият учител в детската градина е предпоставка детето да се превърне в успял, образован и добре печелещ човек на по-късен етап в живота си.