Във време на криза при затегнато кредитиране и лавинообразно нарастващи междуфирмени дългове се оказва, че финансирането чрез факторинг все още е добра възможност.

Факторингът е финансова услуга, която включва финансиране, базирано на вземанията на доставчика на стоки и услуги, тоест - базирано на плащанията, дължими от клиентите на доставчика, също администриране на вземанията на доставчика и стимулиране на ръста на търговския оборот между доставчика и неговите клиенти.

В какви обеми се търси факторинга от бизнеса, колко голям е този пазар в момента, конкуренция ли е той на стандартното кредитиране в момента. С тези и други въпроси се обърнахме към Филип Генов, изпълнителен директор на УниКредит Факторинг.

Предлагат ли се в условията на криза факторинг продукти?

Кризата сама по себе си малко свали оборотите, но основният момент е, че тези, които правеха добър бизнес и имаха визия и стратегия, и си бяха построили добре нещата, продължават да работят. Същото нещо е и с факторинговите компании. От една страна безспорно имаше стагниращ момент в началото на миналата година и след това един подобен период в началото на тази година, но като цяло очакваме 2010 г. да е по-успешна от 2008 г.

Какви са прогнозите за факторинг пазара? На колко ще възлиза той през 2010 г.?

Очаквам около 15-20% ръст спрямо миналата година. Миналата година беше около 10% спад спрямо предходната, т. е. очаквам през 2010 г. да излезем на предкризисни нива.

От началото на годината оборотът на факторинг пазара е някъде около 215-220 млн. лв. Сравнено с миналата година като процент това е повече. Второто полугодие винаги е по-силно и очаквам да възлезе на около 500 млн. лв.

Темпът на растеж на факторинг пазара значително изпреварва банковото кредитиране през 2009 г. Очаквате ли това да се случи и през тази година?

Да. Преди малко стана дума, че очакваме през 2010 г. българският факторингов бизнес да направи някъде около 500 млн. лв. оборот. Миналата година сме растели по-добре, отколкото банковата система, а тя и през тази година е относително стабилна.

На какво, според Вас, в условията на криза се дължи това увеличение?

На няколко неща. Износът на българските компании се повиши. Фактът е, че до момента за нас 2010 г. е рекордна по отношение на експортния бизнес. Проблемът на този вид кризи е, че от една страна е структурен, от друга - зависи от това как фирмите са построили балансите си. Фирмите, които не са добре управлявани, кризата удря много лошо, а тези, които са добре управлявани продължават да растат. Фактът е, че тези, които преди това не бяха инвестирали в хотели и не се бяха правили на девирсификатори във всякакви възможни направления, не са разпръснали ресурси във всякакъв вид дейности, те продължават да растат.

Твърдите, че българските фирми управляват бизнеса си доста добре?

Да. Винаги тези, които са зле управлявани лека полека умират. Те са около 20%. Още около 20-30% са тези, които са добре управлявани и около 50% е средната маса. Това важи и за България. Фактът е, че когато една икономика е в растеж, тези, които са зле управлявани не им личат проблемите. Това беше у нас 2006-2007 г. Имаше една поговорка, че човек и метла да забие в полето ще пусне зелено. Но в момента, в който тръгне буря, се разбира кой може да кара лодка, кой - не, на кой лодката му е пробита.

От кои сектори на икономиката проявяват интерес към тази услуга?

От всички, защото един от плюсовете на факторинга е, че даваме възможност на фирмите да получават оборотни пари веднага, а ние поемаме изчакването на техните контрагенти.

Не можем да работим със сектори като туризъм, селско стопанство, както и някои от сферата на услугите. Доста добре работим с производствени предприятия, внос, износ. Към момента сме единствената факторинг компания, която прави вноса към български фирми. Ако вие сте Siemens-Германия и искате да внесете нещо за България, това го правим само ние.

Казахте едно от предимствата. Нека кажем и други, както и това кои са недостатъците на този вид финансиране.

Не се конкурираме с банките по отношение на това да се дават пари. Кредитите са си кредити. Това, с което ние се занимаваме, е да помагаме на фирмите, които работят добре, да растат по-бързо и да си повишават търговския оборот. Има няколко различни видове факторинг. Ние сме се концентрирали в добре работещи предприятия. От там нататък започват плюсовете, свързани в това, че даваме възможност ако сте българска фирма, която изнася за където и да е, да ви покрием риска, ако вашият клиент не плати или банкрутира. Освен, че ви покриваме риска от неплащане, в момента в който вие спедирате стоката, ние ви даваме парите. Или в другия вариант - когато стоката постъпи при клиента, ние ви даваме парите. Но вие не чакате американска фирма да ви плати след три месеца. Как го правим е друга тема.

Не е ли рисково за вас?

Към момента нашият риск е три пъти по-малък отколкото на българската банкова система. Откровено не е лесен бизнес. Има си своите детайли. Ние работим с факторингови компании, които са в съответната страна. Ако американската фирма тръгне да влиза в проблеми, ние не пращаме наши служители там, които да се ориентират какво става там, а работим с местна финансова институция със свой екип, с който работим и те работят за нас. Това е и огромният плюс за българските износители.

Покриването на риск, един от плюсовете, звучи много секси, но фактът е, че фалитите са относително малко. Няма грамогласни и грандиозни фалити на фирми в света. Като изключим факта, че бяха уволнени малко инвестиционни банкери. Такива катаклизми няма.

A какви все пак са недостатъците?

Това е бизнес на взаимоотношенията. Има една спирала на успеха. В обратната посока е спирала на неуспеха. С фирми, с които работим и се познаваме, цената на риска за нас е по-ниска. За разлика от банката, където ако искате да вземете ипотечен кредит и банките се сражават за вас, при нас е по-различно. Това не е бизнес на транзакционни отношения, а на установено търговско партньорство.

Основният недостатък на факторинга е, че винаги е малко по-трудно за фирми, които тепърва започват да го използват, отколкото за фирми, които го използват от по-дълго време. Това е като един брак.

Оптимист ли сте за развитието на икономиката през тази година?

Не съм нито оптимист, нито песимист. За мен икономиката, като глобално понятие, не ми е интересна. На мен са ми интересни фирмите, които работят добре. За тях съм оптимист. Факт е, че има редица компании, които трета година откакто започна кризата, са на мускули и се опитват да отложат финала. Все още няма масови фалити на малки и средни предприятия. Това обаче не означава, че всички големи и малки предприятия работят прекрасно. Рано или късно усилията им би трябвало да се изчерпат и силите да им се постопят. Оптимист съм за тези, които не правят глупости.

Източник: DarikFinance.bg