Как реагират компаниите от SOFIX в периоди на ръст?
SOFIX затвърждава възходящото си движение и вече трайни оптимистични очаквания се наместват сред инвеститорите.
Добрите тримесечни отчети изнесени от родните „сини чипове", до голяма степен съдействаха за това.
Първият положителен сигнал бе даден още в края на юли, когато индексът премина 50-дневната си пълзяща средна величана и оттогава се задържа трайно над нея.
Следващият сигнал, който би могъл да затвърди средносрочно възходящия тренд и по-нататъшно повишение на индекса, е преминаване на 50-дневната му SMA над 200-дневната такава, което ще се случи при ръст на индекса с около 35 пункта.
Промяната на инвеститорските настроения водят до това последните да изменят мисленето си, като вече въпросът, който започват да си задават е кои позиции имат потенциал да регистрират по-голямо повишение от това на индекса от тук нататък.
Част от отговора на този въпрос се търси в историческото представяне на компаниите при повишението на индекса и в това кои растат с изпреварващ темп.
Ще разгледаме средното изменение на компаниите от SOFIX през четири периода, които се отличават с относително еднаква продължителност и интензитет на ръст.
Взето е средното изменение на компаниите от настоящия индекс SOFIX, които присъстват в поне два от посочените периоди.
Впоследствие ще се обърнем към реакцията на компаниите от SOFIX (с включена Стара планина) през последното по-значимо и дългосрочно повишение на индекса, продължила между 18 март и 23 септември миналата година.
По-специално внимание се изисква, защото този период би следвало да е с най-голямо тегло при определяне на бъдещото поведение на компаниите, поради това, че в изменението им се включва най-новата налична за компаниите информация, свързана с тяхното развитие във финансовата част.
За периода индексът е отбелязал повишение от значителните 92.2%, допринесло за значителен ръст при много от компонентите му. А ето и какви са реакциите през този период.
Ако станем свидетели на подобно възходящо движение, което първоначално да отведе индекса до върха му от септември (или при ниво от над 500 пункта), ето какви биха били целите на компаниите, ако достигнат нивата си от тази дата.
Разбира се, трябва да отчетем факта, че изходният пункт, откъдето стартира евентуално повишение към посоченото ниво е с 40% по-високо в сравнение с дъното от предходната година.
Естествено, че достигането на нивата от септември ще е много по-лесно за компаниите, които не са се върнали на нивата си от дъното си през март миналата година (а определено има такива).
За компаниите върнали се на близки от дъното на индекса нива, ще е много по-трудно (освен ако няма положителни финансови новини за самите компании) поради факта, че в момента очакваме ръст евентуално наполовина от този, регистриран при последния възходящ цикъл.
* Материалът е с аналитичен характер и не дава съвети за покупка или продажба на акции.