Никой не спечели от падащите цени при Пътищата
Акциите на Холдинг Пътища са определено едни от най-разпродаваните книжа на Българска фондова борса - София за последните дни. Бягството по позицията продължава и в четвъртък, като книжата на холдинга изтриха (към 12.15 ч.) 10.88% от началната си за деня стойност и вече се търгуват под 1.0 лв. Последната сделка е на ниво от 0.983 лв. за лот.
Само за четири работни дни се изпариха 31.26% от пазарната стойност на холдинга.
Но възможно ли е инвеститорите на БФБ-София да се възползват от този тренд при Холдинг Пътища, търгувайки на късо акциите на компанията?
Отговорът е „Не".
„На практика към днешна дата е невъзможно акциите на Холдинг Пътища да се търгуват на късо," заяви Благовест Крачев, брокер в ИП Карол. „Проблемът за скъсяване на акции на холдинга се крие в чл. 30 (1) на Наредба № 16 за условията и реда за извършване на маржин покупки, къси продажби и заем на финансови инструменти".
Текстът на цитираните член и алинея гласи следното: "Чл. 30. (1) (Изм. - ДВ, бр. 45 от 2008 г.) Нареждане за къса продажба се изпълнява на регулиран пазар в Република България само на цена, която е:
1. (изм. - ДВ, бр. 45 от 2008 г.) по-висока от цената на последната сключена сделка с финансовите инструменти, обявена чрез системата за търговия, както и по-висока от цената на откриване на текущата сесия на регулирания пазар".
Казано накратко, за да можеш да скъсиш даден инструмент на БФБ-София, то посоката му за деня трябва да е възходяща.
„Има малко логика в подобна рестрикция и като цяло подобна практика (да е изпълнено условието цената на скъсяване да е по-висока от тази на отваряне - бел. ред.) няма по света", коментира Крачев, като уточни, че обикновнео за критерий служи последната сделка. Според него залегналите условия в наредбата представляват излишни и допълнителни защити на пазара.
След казаното дотук, на БФБ-София едва ли ще се намери някой, който да се възползва от над 30-те процента поевтиняване в стойността на акциите на Холдинг Пътища.
Поводът за бягството от Холдинг Пътища бе решението за отказ на Пътища и магистрали (последното над 99% собственост на Холдинг Пътища АД) да участва в увеличението на капитала на три еднолични фирми - Пътностроителна техника, Видапъстрой и Пътинженеринг-М.
В резултат на взетото решение делът на Пътища и магистрали в посочените компании падна до малко над 30 на сто. От създалата се ситуация съответно се възползваха кипърските Молесто Трейдинг (Оувърсийз) Лимитид (вече мажоритар във Видапътстрой) и Синистро Трейд Лимитид (с контролни пакети в Пътностроителна техника и Пътинженеринг-М). Заедно с новите собственици на трите фирми, непряко контролирани до скоро от Холдинг Пътища, като акционери влизат още и Еврогруп Инженеринг, и Прим БГ.
Интересен е още и фактът, че трите компании, в които Холдинг Пътища загуби контрол, са част от Сдружение „Тракия ІV" ДЗЗД - изпълнител на Лот 4 на АМ Тракия.
От Холдинг Пътища още не са предоставили официална информация за действията от страна на Пътища и магистрали и още не са отговорили на поставените от Profit.bg въпроси.
Допитване на Profit.bg сред инвестиционната общност у нас през този март показа, че Холдинг Пътища се слави с най-голяма загуба на доверие на инвеститорите сред публичните дружества на БФБ-София. От публикуването на материала преди шест месеца до днес, пазарната капитализация на холдинга е намаляла с близо 60%.
Все още се чака и становището на Комисията за финансов надзор по възникналия казус около публичния холдинг.
Да припомним само, че от днес (23 септември) ИП Карол вече предлага извършване на маржин покупки и къси продажби на БФБ на своите клиенти. Тези два инструмента се ползват за първи път в страната ни, съобщиха от посредника за Profit.bg.
Материалът е с информационен характер. Написаното не е препоръка за покупка или продажба на финансови инструменти!