Точно 3 234 008 лв.са стрували на данъкоплатците полетите на властта у нас и в чужбина в периода 1 февруари 2009 - 19 юли 2010 г. Това показва справка на счетоводството на "Авиоотряд 28", с която "Труд" разполага.

Прави впечатление, че последните полети в справката от юни и юли месец т.г. все още не са платени, тъй като "се бавели фактурите от страната и чужбина".

Какво се крие зад името на правителствения "Авиоотряд 28"? Извън пилотите и персонала на тази държавна авиокомпания малцина знаят, че кръстник на отряда е... 28-ата годишнина от 9 септември 1944 г.

Летателното звено е създадено през 1972 г., за да обслужва тогавашното партийно и държавно ръководство на страната. Навремето задачите, които е изпълнявал авиоотрядът, са били поставяни от УБО (Управление за безопасност и охрана, днес - Национална служба за охрана).

До юли 2010 г. "Авиоотряд 28" бе под шапката на министерството на транспорта. С промени в Закона за гражданското въздухоплаване спецзвеното мина на подчинение директно на правителството като второстепенен разпоредител с бюджетни средства. Така, ако например президентът иска да лети за някъде, трябва да пита премиера.

Бюджетът на авиоотряда е около 7 млн. лв., в него работят 70 души. Той стопанисва и правителствения ВИП на аерогара София.

Сега авиокомпанията разполага с един самолет Ту-154 М (спрян от полети), един "Фалкон2000", един "Ербъс А-319", хеликоптери Ми-8 и "Аугуста", а съвсем отскоро и с Ми-17, който ще се използва съвместно с армията за гасене на пожари. Демонстрация с него имаше миналия петък на аерогара София.

След идването на власт на ГЕРБ около самолетите на властта се разрази скандал. Дори бе обсъждан вариант "Авиоотряд 28" да бъде разформирован, а президент, шеф на парламент и премиер да летят с машини под наем.

Причина бе сделка на предишното правителство за два броя "Ербъс А-319", всеки на стойност 44.2 млн. долара. В крайна сметка единият беше върнат, а другият все пак полетя с логото на Република България.

Източник: в. Труд