10 неща, които аутлетите няма да ви кажат
Историята на аутлетите, или на така наречените дискаунт магазини, датира от над век. В началото те се появяват в САЩ, като форма на предлагане на производителите на по-евтини стоки на своя персонал, поради фабрични дефекти.
Компанията за мъжко облекло Anderson-Little е отворила един от първите аутлети в света в щата Масачузетс през 1950-та година.
Верига от магазини от аутлети насочени предимно към разрастващата се средна класа и потребители, ориентирани към „стойност" се появяват по масово през 70-те години на миналия век в САЩ.
Към настоящия момент само в САЩ има около 316 вериги с над 13 000 магазина. Ето и някои от тайните на този род магазини, които няма да бъдат споделени с вас, според финансовото издание SmartMoney.com.
1. Криза ли, каква криза?
Всички говорят за криза и за драстичен спад на продажбите на големите търговски центрове. Последната обаче, засяга в много по-малка степен бизнеса на този род вериги.
През 2009 година една от най-големите щатски вериги аутлети е отбелязала понижение на продажбите си до 500 долара на кв. фут, в сравнение с 509 долара година по-рано. Специалистите прогнозират, че през тази година може да бъде регистрирано дори повишение на продажбите.
2. Нарочно сме на неудобно място.
Всъщност една от причината големите аутлет-центрове често да са в покрайнините или на по-далечните от централните търговски улици места е по-ниската стойност на земята там. Този род центрове обикновено се нуждаят от един значително за изграждането им парцел, който ако е скъп, няма да им позволи да продават по-евтино и така да привличат клиенти.
От друга страна, веднъж отишли до място, където няма нищо наоколо, на клиентите често им се налага да пазаруват именно там определени стоки, както и да ползват кафенетата и закусвалните.
3. Нашата стока е евтина, но не винаги в добро състояние
Търговските вериги стават все по-добри в прогнозиране на това какви стоки и в какви количества се търсят. Те вече не разчитат единствено на преоценени маркови стоки. На практика проучвания сочат, че около 84% от стоките, продавани в тези центрове са произведени специално за тях. И тъй като те се произвеждат предимно в чужбина (най-често Китай и Азия), понякога качеството не е на особено високо ниво.
4. Най-намалените ни стоки, често са тези, от които най-много печелим
За подобен род магазини, намаления от 50-60, или дори 70% са изключително често явление и дори правят някои стоки непродаваеми, ако нямат подобна редуцирана цена. Според специалистите често това е рекламен трик, а намалената цена отговаря на представите на потребителите за това колко трябва да струва определена стока. По-този начин се стимулира продажбата на определена стока в особено големи размери, като нормална надценка, носи добри печалби за търговеца, именно поради това.
5. Не всички наши магазини задължително са аутлети
Тъй като няма точна дефиниция за това какво е аутлет и кой търговски център може да носи това име, често се спекулира с това. В подобен род центрове понякога попадат и магазини, които си работят с нормални цени и надценки, или предлагат стоки от луксозни марки, без намаления.
6. Може да има скрити разходи, които идват със спестяването
Някои намалени стоки могат да носят значителни разходи след себе си. Това с пълна сила важи за потребителска електроника, която при повреда може да донесе допълнителни разходи за транспорт до сервиз, загуба на стойност (от повредени стоки при употребата) и др. такива. Така понякога евтиното може да излезе скъпо. Проблемът може да стане още по-сериозен, ако не се поддържа сервиз, а е необходимо стоката да бъде върната при производителя.
7. Пътуващите са нашата следваща цел
Често аутлетите се позиционират на възлови при пътуване места и случайни посетители спрели за отдих се оказват клиенти на този род центрове. Особено силно важи това за някои страни, където пътуването е ежедневие, а разстоянията големи.
8. За да спестите повече понякога трябва да похарчите повече
Понякога аутлетите разпространяват купони, даващи отстъпка при пазаруване за определена стойност. Това обаче налага потребителите да купуват неща, от които не е съвсем ясно дали имат нужда.
9. Някои от най-добрите сделки са в чужбина
Броят на аутлет центровете в чужбина нараства непрекъснато. От 2006 година 28 такива са били построени в Китай, а само през тази година нови 15 ще бъдат изградени. В Европа има 148 аутлет търговски вериги, като се очаква тази цифра да се удвои до 2020 година.
10. Вашата любима марка не е при нас
Някои големи и познати компании и марки все още са слабо застъпени в подобен род центрове. Ако си купувате стоки от определени марки, които ги няма в аутлета, най-вероятно няма да останете доволни.