Възможен ли е фалит на мол и в България?
Търговският комплекс City Mall в Букурещ, който е собственост на австралийския инвестиционен фонд APN, е влязъл в процедура по фалит. Възможно ли е подобно нещо да се случи и в България?
Екипът ни се допита до представители на Forton и Colliers, за да проверим очакванията им за пазара на търговски площи у нас, който е в пъти по-малък от румънския.
Според Иглика Йорданова, мениджър Търговски площи, Colliers International „финансовото състояние на един търговски център зависи от много фактори - добър търговски микс, цялостно управление на проекта и връзките с наемателите, покупателната способност на потребителите, конкуренцията на пазара".
Тя е на мнение, че за разлика от Букурещ, степента на наситеност на моловете в София е много по-малка. Като цяло, търговските площи в новооткритите молове в столицата през първата половина на годината бяха усвоени, а заетостта е един от важните елементи търговския център да функционира добре и да привлича достатъчно купувачи.
Друг фактор според Йорданова е цялостното управление на мола, поддържането на постоянни и добри връзки с наемателите, организирането на ефективни промоции и събития, които да привличат клиенти и да стимулират продажбите.
„Взаимоотношенията с финансиращата банка също са много важни. Дори някои търговски центрове да изпитват финансови затруднения, те биха могли да се договорят със своята банка да преструктурират кредита - нещо, което не е рядкост в пазарна ситуация като днешната".
Пред Profit.bg Сергей Койнов, изпълнителен директор на Forton заяви, че „на труден пазар, при падащи наемни нива, повечето проекти генерират по-малко от заложените при договарянето на кредитите приходи".
Това означава, че ако банката не е склонна да договори преструктуриране на задълженията, като намали месечните плащания за сметка на удължаване на срока, инвеститорите няма как да се справят.
„Ако при направените преди години разчети от даден мол се е очаквало да генерира 100 хил. месечно, а сега те са 80 хил., то този мол няма откъде да навакса разликата", допълни Койнов.
Данни на Forton сочат, че 506 860 кв.м е общият обем на търговските площи в молове и търговски паркове сочи анализът на Forton International за третото тримесечие на 2010 г.
С окончателното завършване на три големи проекта до края на годината към този обем ще бъдат добавени още 77 000 кв.м. Обектите, чието отваряне предстои, са Varna Towers (30 000 кв.м.), Мега Мол Русе (20 000 кв.м.) и мол Галерия Стара Загора (27 000 кв.м.).
По данни на компанията още 280 000 кв.м. търговски площи са понастоящем в строеж и до края на 2011 г. се очаква да бъдат завършени 170 000 кв.м.
Към момента в България има 66.7 кв.м. търговска площ на 1000 души, като до края на 2010 г. този показател ще достигне 77 кв.м.
За сравнение към края на второто тримесечие общият обем на търговските площи в Румъния е 2.5 пъти по-голям - 1.32 млн. кв. м. За първите шест месеца на 2010 г. в страната са открити два нови мола - Sun Plaza (80 хил. кв. м в Букурещ) и Atrium (29.5 хил. кв. м в Арад), сочат данни на Colliers.