27 ноември е международен ден без покупки
От 1992 г. Mеждународният ден без покупки (27-ми ноември) ежегодно привлича вниманието на обществото към прекомерното консумиране и негативните последствия от това върху човешкото здраве и околната среда. Тази година кампанията се провежда в 36 страни, с организирането на над 250 събития с една единствена цел - да си зададем въпроса:
„Имаме ли реална нужда от всичко, което купуваме?" Дали не купуваме само защото е много евтино? За чия сметка е остатъка - за сметка на детския труд, за сметка на вредните емисии в околната среда, за сметка на компромиси с безопасността и качеството? Защо да си купиш нов телефон (струва по-малко), а не да поправиш стария?
Младежка организация „БиоАлтернатив" е организатор на инициативата за България.
Според тях в началото на 50-те години на миналия век, след унищожаващата за световната икономика Втора световна война, икономическите гении измислят начин да увеличат печалбите от продажби, като намаляват качеството на продукцията. Целта е да се намали качеството на продукта, за да може той да се повреди и да стане неизползваем по-бързо, като същевременно се запази доверието на потребителя, за да закупи пак от същата марка. Това известно като "планирано излизане от употреба" и за съжаление, теорията от 50-те работи и до днес, с една единствена цел - да увеличим печалбите на всяка цена, казват от организацията.
Какво ще се случи, ако не пазаруваме 1 ден?
Ще спестим 900 милиона полиетиленови торбички, за направата на които биха се изразходили 6 милиарда литра петрол. 12% от населението на света живее в Северна Америка и Европа, като е отговорно за 60% от разходите за консумиране и съответно генериране на отпадъци.
Ако не пазаруваме в Деня без покупки, ще покажем, че потребителят не е само част от статистиката, а разумно същество, притежаващо убеждения, морал, мечти и бъдеще. В консуматорското ни съвремие, потребителските решения се покриват с гражданските задължения.
За да бъдем заинтересовани граждани, трябва да сме разумни потребители, защото реалността е такава - корпорациите, които избираме ежедневно с покупките си ще повлияят бъдещето ни толкова, колкото и правителствата, които избираме. Гласуването извън урните - с разумния избор в магазина, все повече става средство за ежедневно изразяване на волята на гражданите и реално прилагане на демократическите принципи, казват организаторите.